Udako gailua
Errepideetako biktimak murriztea da erronka sozial nagusia, Gaztela eta Leonen 12 milioi joan-etorri baino gehiago izango dituen udari aurre egiteko
Udaldiko asteburuetan edo jaiegun jakinetan indartzen diren dispositibo espezifikoak, irteera edo itzulera operazioak sortzen dituztenak. Aurten bost daude eta lehenengoa uztailaren 4an hasiko da. ³Udako kanpainaren helburu nagusiak gure errepideetako segurtasuna eta mugikortasuna dira. ³Motorzaleak, bide irteerak, distrakzioak eta alkohola eta gidatzea dira Ministerioaren kezka nagusietako batzuk, eta horrek zaintza areagotuko du udan zehar kanpaina espezifikoen bidez.
2025eko uztailaren 1a.- 2025eko uda. Urteko lehen sei hilabeteetako goranzko joerari jarraituz, uda honek inoiz baino joan-etorri gehiago egitea aurreikusten du: 12 milioi mugimendu luze baino gehiago izaten dira udako bi hilabeteetan.
Zehazki, 12.102.000 joan-etorri egingo direla kalkulatzen da, eta horiei ibilbide laburrekoak gehitu beharko litzaizkieke, horiek baitira DGTk gehien kezkatzen dituenak; izan ere, gehienak errepide arruntetatik egiten dira, ez hain seguruak, eta, askotan, ezaguna den inguru batean, non arreta gutxiago jartzen zaion gidatzeari.
12 milioi joan-etorri baino gehiagotatik, ia 5,3 milioi uztailean izango dira, eta 6,3 milioi abuztuan.
Gure aurrean dugun erronka da bide-ezbeharren kopurua murriztea, iazko udarekin alderatuta. Izan ere, Gaztela eta Leonen 30 pertsona hil ziren, joan-etorri gehiago aurreikusten dira, errepidean ibilgailu gehiago, gure herrialdera hondartzez eta herriez gozatzera joaten diren herritar gehiago, eta haiek ere gidatzen dute, eta Portugalera edo Afrika iparraldeko eremuetara joaten diren Europako herritar guztien igarotze-trafiko handia. Erronka horri aurre egiteko, laguntza eta bidearen erabiltzaile guztien konpromisoa behar ditugu.
Udako kanpainaren helburu nagusiak gure errepideetako segurtasuna eta mugikortasuna dira. Udako hilabeteetan, urteko gainerako hilabeteekin alderatuta, istripu arriskua handitzen denean, DGTk areagotu egiten ditu bere ekintzak bidearen erabiltzaile guztiak babesteko. Aldi berean, joan-etorriak modu ordenatuan eta seguruan egiteko lan egiten da, trafiko-bolumen handiaren ondorioz sortzen diren ohiko pilaketei zein ezustean sor daitezkeen arazoei aurre eginez. Gorabehera horiek udako joan-etorriekin lotuta egon daitezke —hondartzetara, helmuga turistikoetara edo bigarren egoitzetara—, edo kanpoko faktoreek eraginda, hala nola errepideetako mozketak, obrak...
SENDOTZEN ARI DEN JOERA
Azken udetan, patroi bat finkatu da oporretako joan-etorrietan: irteerak eta itzulerak epe laburragoetan banatzen dira, eta asteburuetan kontzentratzen dira. Hori dela eta, DGTk zenbait operatibo espezifiko aurreikusi ditu udako asteburu bakoitzerako, batez ere hileko lehen asteburuetan edo jaiegun jakin batzuetan, irteera edo itzulera operazioak deiturikoak.
Eredu hori kontuan hartuta, bost zirkulazio-eragiketa berezi ezarri dira:
· Irteerako 1. eragiketa: Uztailaren 4tik 6ra, ostirala.
· Santiago operazioa: Uztailaren 24tik 27ra
· Abuztuaren 1eko operazioa: Abuztuaren 1etik 3ra.
· Abuztuaren 15eko operazioa: abuztuaren 14tik 17ra.
· Itzulera-eragiketa: Abuztuaren 29tik 31ra.
Oporretan egiten den ohiko trafiko nazionalaz gain, urtero Europako beste herrialde batzuetan matrikulatutako ibilgailu askok zeharkatzen dituzte gure bideak, bai Espainiara doazelako, bai Portugalera edo Afrika iparraldeko beste herrialde batzuetara doazelako.
Estatuari dagokionez, ibilgailu-kopuruari dagokionez, Itsasartetik Pasatzeko Operazioa nabarmentzen da. Aurreikuspenen arabera, iaz Itsasartea zeharkatu zuten 850.000 ibilgailuekin alderatuta, % 5 haziko da operazioa.
DGTk plan berezi bat garatzen du, ibilbide nagusiak estaltzen dituena —hala nola Mediterraneoko Korridorea, Erdiko Korridorea eta Zilarraren Bidea— eta 27.000 pertsona baino gehiagoko giza hedapena duena. Horrez gain, bi atsedengune eta bost informazio-gune prestatu dira, langile espezializatuen laguntzarekin. Halaber, Mugetako Informazio Sistemak 2.400 informazio-panel baino gehiago ditu korridoreetan zehar, eta 2.000 kamera baino gehiago, portuetatik igarotzea aurreikusten dutenak eta edozein gertakariren aurrean erreakzionatzen dutenak.
Estatu mailan, ibilgailuen zifra txikiagoekin, Portugaleko Pasabidea Operazioa garatzen da. Operazio horretan, Portugalera 212.000 ibilgailu inguru iritsiko direla aurreikusten da, eta A-62 eta A-66 ardatzetako zaintza indartzen da. Horrez gain, etengabeko informazio-seinaleak daude Irundik edo La Junqueratik Portugalgo mugetaraino.
JOMUGAN…
Iazko udan 5 motorzale hil ziren Gaztela eta Leonen, batez ere errepide konbentzionalean izandako ezbeharretan, asteburuan, aurrez aurreko talka baten ondorioz, zilindrada handiko motorrekin eta kasu gehienetan gidariak baimenaren hamar urte baino gehiago zituen. Arazo handia da hori kontuan hartzen badugu estatuan errepidez egiten diren joan-etorrien% 3 baino gutxiago motorzaleak direla, eta, hala ere, hildakoen% 25 direla.
Kolektibo hori oso nabarmena da, eta lankidetza estua du sektorearekin, biktimen kopuru dramatiko hori geldiarazten lagunduko duten ekintzak bultzatzeko. Horren erakusgarri da gailuaren aurkezpenean Juan Manuel Reyes Motorzaleen Elkarte Nazionaleko lehendakariak parte hartu izana. Horretaz gain, motozikleta-erabiltzaile guztiei gomendio garrantzitsuak eman dizkie, etxera onik eta onik itzul daitezen eta udako esperientzia positiboak gogora ditzaten.
Errepideetatik irtetea (ezbehar hilgarrien %37), hildakoen %30ekin aurrez aurre talka egitea, gidatzean arreta galtzea (ezbeharren lehen kausa) eta 45 eta 54 urte bitarteko adin-tartea (horixe izan zen udan ezbehar gehien izan zituena) dira kezkatzeko moduko faktoreak.
Kezka horiek dira kontrolak indartzera eta uda honetan zaintza eta kontzientziazio kanpaina espezifikoak martxan jartzera bultzatzen gaituztenak, bereziki abiaduraren kontrolean eraginez, gertatzen diren bide irteera askoren atzean; alkoholaren edo drogen eraginpean gidatzea eta motorzaleen babesa, ezbeharrak gutxitzeko eta errepideak guztiontzat seguruagoak egiteko.
BIZITZAK SALBA DITZAKETEN AHOLKUAK
Kanpainaren aurkezpenean, zenbait aholku gogorarazten dira —horietako asko ezagunak, baina ez beti praktikan jarriak—, haiekin istripu bat izateko arriskua murriztuko baita eta min asko aurreztuko baita.
· Gidatzen hasten zarenean, gogoan izan zure zeregin bakarra gidatzea dela: eduki beti bi eskuak bolantean eta ikusmena errepidean, edozein distrakzio saihestuz, hori baita udan ezbehar hilgarrien lehen arrazoia.
· Beroak eta bidaia luzeek akitu egiten dute; horregatik, funtsezkoa da bi ordutik behin atseden hartzea eta ibilbide laburretan erne egotea, hor gertatzen baitira urte-sasoi honetan heriotza eragiten duten istripu gehienak.
· Ez gidatu alkohola kontsumitu ondoren, ezbehar hilgarrien % 29 kontsumoarekin lotuta daude, eta iaz 50.000 arrazoi penal baino gehiago izan ziren arrazoi horrengatik. Kongresua alkoholemia tasa murrizteko Lege Proposamena tramitatzen ari da dagoeneko. Gainera, gogorarazi duenez, WhatsApp bidez kontrolen abisuak partekatzera bultzatzen ari dira, edan duen norbaitek beste errepide bat aukeratu eta bizitzak arriskuan jar ditzan. Ez izan konplize!
Bide-segurtasuna guztion konpromisoa da, eta herrialde-proiektu benetakoa. Zuhurtasunez eta arduraz jokatzen badugu, irabaziko dugu gizarte gisa, eta lortuko dugu egun hauek oroitzapen onen arrazoi izatea. Horregatik, ez du inoiz merezi arriskatzea bost minutu irabazteagatik edo kopa bat gehiago hartzeagatik. Istripu baten ondoren ezer ez da berdin: errepidean ez jolastu, GORA BIZI!
…ETA GURE SEGURTASUNA ZAINTZEN DUTEN MEZU BAT
Azkenik, patruilei esker oneko mezu zintzoa helarazi nahi zaie Guardia Zibileko Trafikoko agente guztiei, haien dedikazioa eta herritarrei zerbitzua emateko bokazioa balioan jarriz. Haien konpromisoa eta ahalegina funtsezkoak dira errepideetako segurtasuna bermatzeko, gidariei lagunduz eta gertutasunez eta profesionaltasunez edozein gorabehera artatuz.
Era berean, haien lan nekaezina, gehienak oporretan daudenean ere, ez dira inoiz erne egoten, eta beti adi egoten dira bidaiatzen dutenen lasaitasuna zaintzeko. Horregatik, bereziki azpimarratzen da haien jakintza, benetako “errepideko aingeru” gisa, haien lana ezinbestekoa baita mugikortasunak eta bide-segurtasunak behar bezala funtziona dezaten.