Dispositivo de Verano
Reduir les víctimes en carretera és el gran repte social davant un estiu amb més de 12 milions de desplaçaments a Castella i Lleó
Dispositivos específics cada cap de setmana del període estival, que es reforcen els primers caps de setmana de cada mes o durant festivitats concretes donant lloc a les anomenades operacions sortida o retorn. Enguany hi ha cinc i la primera comença el 4 de juliol. La campanya d'estiu té com a principals objectius la seguretat i la mobilitat en les nostres carreteres. Motoristes, sortides de via, distraccions i alcohol i conducció entre les principals preocupacions del Ministeri, que incrementarà la vigilància amb campanyes específiques durant l'estiu.
1 de juliol de 2025.- El estiu 2025; un estiu que, seguint la tendència alcista de moviments en els sis primers mesos de l'any, preveu un rècord de desplaçaments, superant els 12 milions de moviments de llarg recorregut durant els dos mesos estivals.
Concretamente, s'estima que es realitzin 12.102.000 desplaçaments, als quals caldria sumar els de curt recorregut, que són els que més preocupen de la DGT, ja que en la seva majoria es realitzen per carreteres convencionals, menys segures i en un entorn moltes vegades conegut on es redueix l'atenció a la conducció.
De els més de 12 milions de desplaçaments, gairebé 5,3 milions es produiran el mes de juliol i més 6,3 milions durant el mes d'agost.
Tenemos davant nosaltres un repte que no és un altre que reduir la xifra de sinistres vials respecte a l'estiu passat en el qual van morir 30 persones a Castella i Lleó, amb una previsió de major nombre de desplaçaments, més vehicles en carretera, més ciutadans que acudeixen al nostre país a gaudir de les nostres platges i pobles i que també condueixen i un trànsit de pas molt elevat de tots aquells ciutadans d'Europa que van a Portugal o es dirigeixen a zones del nord de l'Àfrica; un desafiament per al qual necessitem l'ajuda i el compromís de tots els usuaris de la via.
La campanya d'estiu té com a principals objectius la seguretat i la mobilitat en les nostres carreteres. Durante els mesos estivals, quan el risc d'accidents augmenta en comparació amb la resta de l'any, la DGT intensifica les seves accions per a protegir a tots els usuaris de la via. Al mateix temps, es treballa perquè els desplaçaments es desenvolupin de forma ordenada i segura, afrontant tant les habituals congestions derivades de l'elevat volum de trànsit com els problemes que puguin sorgir de manera imprevista. Aquestes incidències poden estar vinculades als propis desplaçaments d'estiu —cap a platges, destinacions turístiques o segones residències— o provocades per factors externs com a corts en les vies, obres…
UNA TENDÈNCIA QUE ES CONSOLIDA
Durante els últims estius s'ha consolidat un patró en els desplaçaments vacacionals: les sortides i retorns tendeixen a repartir-se en períodes més breus i a concentrar-se en caps de setmana. Per aquest motiu, la DGT ha previst una sèrie d'operatius específics cada cap de setmana del període estival, reforçant especialment els primers caps de setmana de cada mes o durant festivitats concretes donant lloc a les anomenades operacions sortida o retorn.
Atendiendo a aquest patró, s'han establert cinc operacions especials de trànsit:
· 1a Operació sortida: Del divendres 4 al 6 de juliol.
· Operación Santiago: Del 24 al 27 de juliol
· Operació 1r d'agost: De l'1 al 3 d'agost.
· Operació 15 d'agost: del 14 al 17 d'agost.
· Operación Retorno: Del 29 al 31 d'agost.
A més de l'habitual trànsit nacional per vacances, cada any travessen les nostres vies nombrosos vehicles matriculats en altres països europeus, bé perquè la seva destinació final és España o perquè únicament transiten per ella cap a altres punts com Portugal o països del nord d'Àfrica.
A nivell nacional, pel nombre de vehicles que implica, destaca l'Operació Pas de l'Estret, on les previsions apunten a un increment d'un 5% respecte als 850.000 vehicles que van creuar l'Estret l'any passat.
DGT desenvolupa un pla especial que cobreix les rutes principals —com el Corredor Mediterrani, el Corredor Central i la Via de la Plata— i que compta amb un desplegament humà de més de 27.000 persones. S'han habilitat també dues àrees de descans i cinc punts d'informació atesos per personal especialitzat. Així mateix, el Sistema d'Informació de Fronteres disposa de més de 2.400 panells informatius al llarg dels corredors i més de 2.000 cambres que permeten preveure els temps estimats de pas pels ports i reaccionar davant qualsevol incidència.
A nivell nacional, amb menors xifres de vehicles es desenvolupa l'Operació Pas de Portugal, en la qual es preveu que arribin a Portugal uns 212.000 vehicles i on es reforça la vigilància en els eixos A-62 i A-66 i manté una senyalització informativa constant al llarg del recorregut des d'Irun o La Junquera fins als passos fronterers portuguesos.
EN EL PUNT DE MIRA…
El estiu passat van morir 5 motoristes a Castella i Léon, principalment en sinistres que van tenir lloc en carretera convencional, durant el cap de setmana, per una col·lisió frontal, amb motos de gran cilindrada i en la majoria dels casos el conductor tenia més de deu anys d'antiguitat del permís. Un problema important si tenim en compte que, a nivell nacional, els motoristes representen menys del 3% dels desplaçaments per carretera i no obstant això suposen el 25% dels morts.
Aquest col·lectiu és tan notable que manté una estreta col·laboració amb el sector per a impulsar accions que contribueixin a frenar aquest dramàtic nombre de víctimes. Buena prova d'això és que, durant la presentació del dispositiu, s'ha comptat amb la participació de Juan Manuel Reyes, president de l'Associació Nacional de Motoristes, qui ha aprofitat l'ocasió per a oferir recomanacions clau a tots els usuaris de motocicleta, amb la finalitat que tornin a les seves llars sanes i estàlvies i puguin recordar les experiències positives de l'estiu.
Las sortides de via, amb el 37% dels sinistres mortals, les col·lisions frontals amb el 30% dels morts, les distraccions al volant (primera causa dels sinistres) i la franja d'edat d'entre 45 i 54 anys -que és la que major sinistralitat va registrar el passat estiu- són factors tots ells que també preocupen.
Aquestes inquietuds són les que ens porten a reforçar els controls i a posar en marxa campanyes específiques de vigilància i conscienciació durant aquest estiu, incidint especialment en el control de la velocitat, darrere de moltes de les sortides de via que es produeixen; la conducció sota els efectes de l'alcohol o les drogues i la protecció dels motoristes per a reduir els sinistres i fer les carreteres més segures per a tots.
CONSELLS QUE PODEN SALVAR VIDES
Durant la presentació de la campanya, es recorden alguns consells, —molts d'ells ja coneguts, però no sempre posats en pràctica— amb els quals es reduirà el risc de sofrir un accident i s'estalviarà molt dolor.
· Cuando et posis al volant, recorda que la teva única tasca és conduir: mantingues sempre les dues mans en el volant i la vista en la carretera, evitant qualsevol tipus de distracció, que és la primera causa de sinistres mortals a l'estiu.
· La calor i els viatges llargs esgoten, per això és fonamental descansar cada dues hores i no baixar la guàrdia en els trajectes curts, que és on es produeixen la majoria dels accidents mortals en aquesta època de l'any.
· Nunca conduir després de consumir alcohol, un 29% dels sinistres mortals està relacionat amb el seu consum i només l'any passat va haver-hi més de 50.000 causes penals per aquest motiu. El Congrés ja està tramitant una Proposició de Llei per a reduir la taxa d'alcoholèmia. A més, ha recordat que compartir avisos de controls per WhatsApp, al que s'està incitant és que algú que ha begut triï una altra carretera i posi vides en perill. No siguis còmplice!
La seguretat viària és un compromís de tots i un autèntic projecte de país. Si actuem amb prudència i responsabilitat, sortirem guanyant com a societat i aconseguirem que aquests dies siguin sol motiu de bons records. Per això, mai val la pena arriscar-se per guanyar cinc minuts o per prendre una copa de més. Després d'un accident res és igual: en la carretera no te la juguis, VISQUI VIURE!
…I UN MISSATGE ALS QUALS VELAN PER LA NOSTRA SEGURETAT
Finalment, es vol traslladar a les patrulles un sincer missatge d'agraïment a tots els agents de circulació de la Guàrdia Civil, posant en valor la seva dedicació i la seva vocació de servei als ciutadans. El seu compromís i esforç són essencials per a garantir la seguretat en les carreteres, prestant auxili als conductors i atenent qualsevol incidència amb proximitat i professionalitat.
Així mateix, el seu treball incansable fins i tot quan la majoria està de vacances, mai baixen la guàrdia i romanen sempre atents per a vetllar per la tranquil·litat dels qui viatgen. Per això, es posa l'accent principalment en el seu saber fer, com a autèntics “àngels de la carretera”, la labor de la qual és imprescindible per al bon funcionament de la mobilitat i la seguretat viària.