Autonomia-erkidegoen finantzaketa eta aurrekontuei buruzko informazioa
Estatu Autonomikoa eraikitzeko prozesuak deszentralizazio politiko eta finantzario oso esanguratsua ekarri du, bai bizkor gauzatu delako, bai bere irismenagatik. Autonomia-erkidegoen finantzaketa inspiratu behar duten eta Konstituzioan jasota dauden oinarrizko printzipio batzuetatik abiatuta, araubide erkideko autonomia-erkidegoen finantzaketa-eredua hainbat fasetan eratuz joan da, eta, pixkanaka, “erantzunkidetasun fiskala” deiturikoaren alde egin du, Estatuak diru-sarreretan duen parte-hartze soiletik abiatuta erkidegoak finantzatu beharrean.
Atal hau araubide erkideko autonomia-erkidegoen finantzaketa-ereduaren azterketan oinarritzen da. Eredu hori duela gutxi aldatu da, 2009an. Horretarako, ereduaren behin betiko likidaziotik datorren informazioa erabili da, likidazio hori dagoeneko existitzen den ekitaldietan. Hala, finantzaketa-eredu autonomikoaren ezaugarriak aztertu ondoren, atal honetan hainbat koadro aurkezten dira, eredua osatzen duten baliabide bakoitzaren (zergen arlokoak eta ez zergen arlokoak) garrantzia eta bilakaera laburbiltzen dituztenak. Azkenik, araubide erkideko autonomia-erkidegoen baterako finantzaketan oinarritutako azterlan bat erantsi da, kontuan hartuta ez bakarrik eredutik datorren finantzaketa (gehiena), baita beste baliabide-iturri batzuk ere, hala nola finantzaketa baldintzatua deritzona.
Araubide erkideko autonomia-erkidegoen finantzaketa-ereduaren funtzionamendua eta likidazioa aztertzeaz gain, atal honetan autonomia-erkidegoen aurrekontuei buruzko zenbait datu ematen dira, eta informazio baliotsua ematen da, aukera ematen baitu autonomia-erkidegoen esku dauden baliabideen bolumenaren bilakaera garrantzitsua hautemateko, 2000. urteaz geroztik bakoitzaren aurrekontuetan islatzen den moduan.