Zer da IMI?
(Sistemari buruzko dibulgaziozko deskribapen zabalagoa aurkituko duzu hemen liburuxka)
Merkatu bakarra oztoporik gabeko gunea da (ondasunen, zerbitzuen, pertsonen eta kapitalen zirkulazio askea ahalbidetzen du), eta aukera interesgarriak eskaintzen dizkie Europako herritarrei eta enpresei, eta Europako ekonomiaren funtsezko elementuetako bat da. Arauen nahasketa konplexu baten mende dago (Tratatuak, arau harmonizatuak eta nazionalak eta elkarrekiko aitortzaren printzipioa).
Barne Merkatua eraikitzeko beharrezkoak dira Europako Esparru Ekonomikoko estatuetako agintari eskudunen arteko lankidetza.
Agintaritza publikoen ardura da (nazionalak, eskualdekoak edo tokikoak) barne-merkatua arautzen duten arauak betetzen direla ziurtatzea, eta, horretarako, lankidetza estuan aritu behar dute, elkarrenganako konfiantzan eta oztopo praktikoak (hizkuntza, administrazio-egitura...) gainditzeko gai diren tresna egokietan oinarrituta.
Data: IMI (barne-merkatuaren informazio-sistema) tresna segurua eta eleanitza da, eta Europako legeriaren ezarpen praktikoan parte hartzen duten Batasuneko estatuetako, Batzordeko eta EBko erakundeetako agintari publikoen arteko informazio-trukea errazten du. Nahiz eta IMIren azken erabiltzaileak estatuko agintari publikoak dira, herritarrak eta enpresak dira administrazio-lankidetza hobetu horren onuradunak.
IMIk agintariei laguntzen die Barne Merkatuaren hainbat eremutan administrazio-lankidetzako betebeharrak aurrera eramaten, eta zero esfortzuarekin edo gutxieneko esfortzuarekin egokitu daiteke, gaur egun aurreikusten diren eremuez gain beste eremu batzuk hartzeko. IMI sareak milaka agintari publiko konektatzen ditu dagoeneko. Mugaz gaindiko kooperazioa modernizatzea eta Barne Merkatuak praktikan funtzionatzen duela ziurtatzea lortu du.
IMIn aurreikusitako mekanismoek lankidetza-prozedura ohikoenak hartzen dituzte kontuan:
- Kontsultak azken bi agintari eskudunen arteko “bat-bateko” trukeak dira. Adibidez, beste estatu bateko agintaritza publiko bati kontsultatu behar zaio pertsona batek lanbide batean jarduteko duen kualifikazioa, edo beste estatu batean kokatuta dagoen partikular edo enpresa bati zerbitzuak ematea erraztu behar zaio beste estatu bateko agintari batengana joz, datu edo dokumenturen bat baliozkotzeko edo kontsultatzeko (proba interesdunaren gainean kargatu beharrean).
- Jakinarazpenak eta alertak trukeak ‘bat-asko’ dira, eta aukera ematen diete estatu kideei informazioa partekatzeko beste EEMM batzuekin edo Batzordearekin. Egoera jakin batzuk legerian aurreikusitako moduan kudeatzeko balio dute, hala nola, agintariei, haien berri izan behar dutenean, berehala jakinaraztea eta zabaltzea eskatzen duten alertak, edo Batzordeari eta EEMMei informazioa edo legeria nazionala jakinaraztea, eztabaida- edo onarpen-prozesu posibleekin, besteak beste.
- gordailu IMIei esker, agintariek datu-base zentralizatu batean parteka dezakete eremu jakin bati buruzko informazioa. Fitxategiko dokumentuak zein informazio egituratua jaso ditzakete, eremuak dituzten formularioen bidez. Adibidez, lizentzia-biltegi bat, edozein estatuko agintari garrantzitsuek kontsulta dezakeena, dokumentu nazionalen ereduen biltegi bat edo beste.
- Interfaze publiko baten bidez, kanpoko agenteek IMIn erregistratutako agintari eskudunekin komunika daitezke. Herritarrek eta enpresek ezin dute zuzenean IMI erabili, baina 'Europako Txartel Profesionala' eskatzeko prozedurak edo herritarrek eta enpresek hasitako Solvit kasuek zerikusia duten estatu kideetako administrazioen IMIko elkarrekintza eragiten dute.
Nola lortu eraginkortasunez kooperatzea beste estatu batzuetan (beste hizkuntza batzuekin) askotan ezezagunak diren balizko milaka agintari eskudunekin kasu partikularren aurrean? Behar horiei erantzuteko sortu zen IMI.
IMIk, zehazki, laguntza hauek ematen dizkie agintari eskudunei (estatukoak, eskualdekoak eta tokikoak):
- Beste estatu kide batean duen homologoa identifikatzea, harremanetarako datuen gidaliburu baten eta bilaketa-mekanismo baten bidez;
- Informazio-trukeak kudeatzea, baita datu pertsonalenak ere, prozedura sinple eta bateratuetan oinarrituta;
- Hizkuntza-oztopoak gainditzea, aurrez definitutako eta aldez aurretik argudiatutako lan-fluxuak erabiltzeari esker; eta
- Kasu bakoitzaren egoera egiaztatzea segimendu-mekanismo bati esker.
Azken batean, IMIk aukera ematen die estatuei eguneroko lankidetza eraginkorragoa egiteko barne-merkatuaren legeriaren aplikazioan, edozein EEMMtan eskumena duten ofizial, aditu eta agintariei erraztasunak emanez beren homologoak beste estatu batean kokatzeko, aldez aurretik haien administrazio-egitura ezagutu gabe, eta informazio-truke emankorrak egin ditzaten, hizkuntza bera partekatzen ez badute ere.
IMIk araudia errespetatzen du eta jardunbide egokienen alde egiten du. Sistema paneuropar baten barruan datu pertsonalen babes egokia ziurtatzeko hartutako neurriak nabarmentzen dira. Egokitasun hori berretsiz, IMI sistema datuak babesteko agentzia nazionalen eta datuak babesteko Europako ikuskatzailearen arteko lankidetza administratiborako erabiltzen da.