Italiako Fronteari bisita | Unamuno Etxe Museoak argazkia Salamancan
Niños y jóvenes: 1880-1911
Germanofiliaren arrazoiak. Madril, Heleniar inprenta, 1917 CP Enrique Moral Sandoval | Enrique Moral Sandoval-en bilduma pribatua
Foto: Rafael Altamira eta Américo Castro Reimsen. Verdungo bonbardaketen aurrean nola begiratzen zaien gizon taldeari. | Madrilgo Ateneoakargazkia
Liztorra | Julio eta José María San Lucianoren bilduma pribatua
Manuel Azaña Díaz Alcala de HenarésImagen kalean jaio zen 1880ko urtarrilaren 10ean, tradizio alkalinofamilia batean. Bere aita, Esteban Azaña Catarineu, Alcalako alkate izan zen Cervantesen estatua eraiki zenean, eta Alcalá de Henares hiriko historiaren egilea da. Ama, Josefa Díaz-Gallo Muguruza, 1889an hil zen eta, handik gutxira, aitona Gregorio. Hurrengo urtean ere aita hil zitzaion. Manuel y bere anai-arrebak: Gregorio, Carlos (oso umetan hilko da) eta Josefa Concepcion Catarineu amonaren ardurapean geratu ziren.
El Escorialeko Agustindarren sartu zen Alcalan, Complutense San Justo y Pastor-n bigarren hezkuntza ikasi zuen. 1898an Zuzenbide lizentziatura onartu zuen Zaragozako Unibertsitatean eta, bi urte geroago, doktoretza tesia aurkeztu zuen Madrilgo Unibertsitatean.
El Henareseko Brisasekin batera bere jaioterria sortu zuen lagun batek, eta Gente Vieja-k kolaboratu egin zuen. Bietan Salvador Rodrigo izengoitiarekin.
Madrilgo bulego batean urgazle gisa lan egiten du. Esa oficina se ha dejar y Alcalara itzuli da, familiaren ondarea kudeatzera. Familiaren lurrak administratzen ditu, teilatu bat, xaboi fabrika bat eta, bere anaia Gregoriorekin batera, elektrizitate enpresa bat sortzen du. La Avispa sortu zuen, eserleku bateko udal kritikari bat.
1910ean, Erregistroen eta Notariotzaren Zuzendaritza Nagusian funtzionario gisa sartu zen, eta 1911ko otsailaren 4an, Alcalá de Henaresko Casa del Pueblo-n, bere lehen hitzaldi politikoa eman zuen: Espainiako arazoa.
Azañaren hitzak
Zure haurtzaroari buruz.
Nire liburuak maite zituen, eta irakurtzen zuen gela, eta bere argia, bere usaina. Etxea maite nuen, iluntzeetan hain beldurtua, hildakoen itzalen artean jira-biraka ibilia, inoiz betiko itzali ez diren ahots batzuen oihartzunez betea, nire ustez.
[…]
Verne, Reid eta Cooperren eleberriek, hainbeste heriotzek ilundutako etxetzar bateko bakardade malenkoniatsuan irentsita, abentura-egarri amorratua piztu zuten nigan. Itsasoa sutsuki maite zuen. Bizitza alderraia amesten nuen […] Oraingo umeei zinemarekin gertatzen zaiena gertatzen zitzaidan: beraiek Fantomak izan nahi dute nik Nemo kapitaina izan nahi nuen bezala […]. Neure barneko bakeaz nabarmenki irentsi ditut neure aitonaren liburu-dendan gordeta aurkitu ditudan irudimenezko liburu guztiak: Scott, Dumas, Sue, Chateaubriand, Hugoren zerbait, itzuliak, eta haien jarraitzaileak espainiarrak. Por lo tanto, en el mundo miresgarri bizi izana gogoan dut. On Kixoteren eromena ulertzeko balio izan zidan proba horretatik, denetarik irakurtzeko zaletasun goiztiarra txundituta geratu zitzaidan.
Fraideen lorategia. 1927.
Jasotako irakaskuntzari buruz
… ez da ikasten jakiteko, baizik eta gainditzeko, eta ez da irakasten pentsatzen eta ez da saiatzen adimena garatzen, baizik eta mutilak behartzen dira koruko irrigarrikeria eskuzabalak, zentzugabekeriaz beteak, errezitatzera.
Oro har, Espainiako mutilei ez zegozkien zegozkien obrak, lanak eta aurkikuntzak deklaratzera joan ziren ezeren aurka, ez eta erakunde jakin batzuen aurka joan ziren ezer ere; horretarako, ez dute inolako eskrupulurik egia lotsagabeki zapalduta, edo etsaien obrak, lanak eta aurkikuntzak agerian utzita […] modu zitalean faltsututa.
[Gaur egungo hezkuntza]… ez da izaera eratzera bideratzen, bere grabitate-zentroa norbere kontzientzian jarriz, gizakiak bere buruarekiko errespetuaren, bere duintasun pertsonalaren eta besteei zor zaien errespetuaren foru betierekoetan doktrinatuz; aitzitik, dogmatismo erlijiosoan oinarritzen da erabat, eta hortik ateratzen da, fedea galtzen denean, gizaki gehienentzat lehen zintzo eta zentzudun izateko izan zituzten motiboak ere desagertu egiten direla.
El problema español. Herriko Etxean emandako hitzaldia. Alcalá de Henares, 1911ko otsailaren 4a.
Hezkuntzako botereari buruz:
Nire belaunaldiko gizonok […] ez dugu itxaropena galdu nahi eta ezin dugu […]. Hortik dator gure helburua […] gure herrikideak konbentzitzea badagoela aberria berrerosi eta berregin behar duena kulturaren alde; justiziaren eta askatasunaren alde.
Kulturagatik esan dut, eta ondo hausnartzen baduzue, ulertuko duzue dena esan dudala.
[…]
Zeregin hori, luzeena, da: "Emadazue Unibertsitatea -zioen Renanek-, eta gainerako guztia bertan behera utziko dizuet".
El problema español. Herriko Etxean emandako hitzaldia. Alcalá de Henares, 1911ko otsailaren 4a.
Historiari buruz:
Bada, Ba, Ba […] geo-multzo bat, gero eta txikiagoa, gure lurrean berritasun oro sartzearen aurka dagoena, sistemataz, eta atzerriko marxamoak eztabaidatzen duen guztia, ideiei dagokiena, gorroto duena.
Iraganean etsaitasun-arrazoiak bilatzea eta Historia interpretatzea gorrotoaren elikagai izan dadin, aberrazio bat da […] atzera begiratzeko eskubidea dugu harrotasunik eta malenkoniarik gabe, gure akatsekin eskarmentua hartzeko eta bertuteen, ausardiaren, pertseberantziaren eredu izateko, horiek dauden tokian, eta etorkizunerako ikasgai batzuk eta besteak ateratzeko.
Germanofiliaren arrazoiak. La conferencia de Ateneoan. Madrilen, 1917ko maiatzaren 25ean.
Entertainraziari buruz:
Sar al daiteke Espainia Europako zibilizazio korronte orokorrean? […] Zer egin behar da, zer bitarteko erabili behar dira eraldaketa hori egiaztatzeko? […] Bitarteko bakarra […] jarraibide bat da, ondo bideratutako eta irmoki emandako irakaskuntza bat eskolatik Unibertsitateraino […]
This, this this, they have should demonstration democratic: Boto-emaile multzo bat; haiek aukeratzen duten ordezkari multzo bat; gehiengoaren iritzia ordezkatzen dutenen artetik ateratako gobernu gizon kopuru labur bat […] Hautesle multzo hori da erregimenaren oinarri natural eta ezinbestekoa; izan ere, nola egongo da herriaren gobernua herriaren alde, herririk ez badago?
[…] ez herriari, ez inori, eman behar zaizkio ogi zatiak, baita limosna ere, baizik eta jendartea antolatu behar da oinarri justuen gainean, ogi zati hori herriak berak irabaz dezan […]
¿Lo dice la democracia? Si, democracia.
El problema español. Herriko Etxean emandako hitzaldia. Alcalá de Henares, 1911ko otsailaren 4a.