Azaña Goya antzokian Margarita Xirgurekin antzezpenaren ondoren (Mundu Berrian argitaratua, 1931ko abenduaren 25ean). | Administrazioaren Artxibo Orokorra
Espainiako kulturaren arlo intelektuala Zilar Aroan: 1911-1931
Manuel Azañaren eta Dolores de Rivas Cherifen arteko ezkontzarako gonbidapena, 1929ko otsailaren 27an Madrilgo Jeronimoen Elizan egindakoa. | Julio eta José María San Lucianoren bilduma partikularra.
Azaña eta Lola. Revista de estampa. Foto Azaña y Lola (portada Estampa aldizkaria, 1932ko irailaren 17a) | Liburutegi Nazionala
George Borrow, Los Zincali (Espainiako ijitoak) La itzulpena de Manuel Azañaren. Madril, Ediciones La Nave, 1932-CPMS | Enrique Moral Sandovalen bilduma partikularra.
G. K. Chesterton, esfera eta gurutzea. Manuel Azañak ingelesetik itzulia. Madril, Biblioteca Nueva, 1 930. CPMS | Enrique Moral Sandovalen bilduma pribatua
El problema español-Alcalá de Henares, Casa del Pueblo de Alcalá de Henares, 1911 | Julio eta José María San Lucianoren bilduma patikularra
Fraideen lorategia. Madril, CIAP, 1927. José María Vicariori eskuz egindako arekin). | María José Navarroren bilduma partikularra.
1911ko azaroaren eta 1912ko urriaren artean Parisen zen. Alderdi Erreformistan sartu zen, eta, 1913ko otsailean, Madrilgo Ateneoko idazkari bihurtu zen. 1920ra arte aritu zen kargu horretan. Espainiako Hezkuntza Politikoko Ligaren manifestua sinatu du.
Lehen Mundu Gerran, Azaña kausaren aliatuaren defendatzaile sutsua izan zen. Tres aldiz bisitatuko du frontea gerran. Estudios de política francesa contemporáneo bere lehen liburua argitaratu du. La política militar (1919).
1919 amaieran Parisera bidaiatu zuen, Cipriano de Rivas bere lagun onarekin batera. Itzultzean, La Pluma sortu zuten elkarrekin. 1923an, Espainia zuzentzen ari da.
1918an eta 1923an Puente del Arzobispoko bere hautagaitzak porrot egin ondoren, 1923ko iraileko Estatu kolpearen ondoren, Primo de Riveraren diktaduradukatutza adierazi zuen eta 1924an Apelación a la República idatzi zuen, non monarkia eta benetako liberalismoa, lo que sea, bateraezinak deklaratu zituen, eta 1925ean Acción Republicana sortu zuen.
1926an Literaturako Sari Nazionala jaso zuen, Don Valeraren Bizitza lanagatik. 1927an fraideen lorategia agertu zen. Aldi horretan, frantsesa eta ingelesa menperatzen dituen Azañak lan ugari itzuli zituen (Borrowen Biblia Espainian, Voltaireren Memoriak, Chestertonen esfera eta gurutzea edo Cendrarsen Antologia Beltza).
1929an Dolores de Rivas Cherifekin ezkondu zen, Ciprianoren arrebarekin.
1930eko ekainaren Madrilgo Ateneoko presidentea hautatu zuten. La corona antzezlana argitaratu zuen, 1931ko Bartzelonan estreinatuko dena, jada Azaña Lehendakaria bihurtuta.
Azañaren hitzak
Kateari raziari eta errepublikari buruz:
Funtsean, bi metodo daude herri bat gobernatzeko: absolutismo arduragabea, benetako "Antzinako Erregimena", hau da, Europa kontinentalean Frantziako Iraultzaren aurrekoa, eta demokrazian antolatutako liberalismoa, Espainian mende bat baino gehiago, bere erabateko garaipena lortu gabe, borrokatu dena.
Bizitzaren giza zentzuarekin bat datorren erregimena eskatzen du gure salbazioak: liberalismoa eta demokraziaren bermeak.
Liberalismoak eskatzen du demokrazia existitzeko […] Demokraziak esan nahi du gizon libreek beren askatasuna defendatzen, gauzatzen, bermatzen dutela beren kabuz. Y que se hace no hay que las libres, sin tanto y liberales.
Ematen ari den botoa ematen ari den eskola ez da, maula egin du. La democracia, lo siguiente, la cultura es suspertzaile.
Hauek dira gure bozak: sufragio unibertsala, Parlamentua, prentsa librea.
Manuel Azaña, errepublikari apelazioa, 1924.
Kontrajartzen dugun adierazpen nagusi hau baiezko taktikoa da: errepublikanoak gara. Gure ustez, Errepublika ezartzeen ondorioz ez da demokrazia hutsetatik bete bakarrik egingo; aitzitik, bidea eman zuen, gaur egun botere historikoek itxia, herri askeak betetzen dituen gobernu justu, arrazoizko eta gizatiarrari.
Baieztatzen dugu Lehenik arazo politikoa kolpetik aldatzean datzala.
El mundoraziekin bizitzeko aukera ere hobeto ezagutzen dugu Errepublikak.
Manifestua de la Acción Republicana en el partido. Madril, el mayo de 1925.
Denok kabitzen gara Errepublikan, inori ez zaio debekatzen bere ideiengatik; baina Errepublika errepublikarra izango da, hau da, errepublikanoek pentsatua eta gobernatua, berriek edo zaharrek, denek onartzen baitute Estatua oinarritzen duen doktrina kontzientzi askatasunean, legearen aurreko berdintasunean, eztabaida askean, gehiengoaren borondate aske eta adieraziaren nagusitasunean. La república democraparteko, o no va a ser.
Herrialdearen topaketara gatoz, ez agitatzaile antzu gisa, gobernari gisa baizik; ez ordena iraultzeko, baizik eta berrezartzeko […] Gure erantzukizunaren eta zain ditugun zailtasunen kontzientzia dugu eta horiei aurre egiteko prest gaude, inolako sakrifiziorik eskastu gabe.
Guk ezin ditugu adierazpen horiek biribildu zoriontasun-, zorion- eta handitasun-aroaren promesa ondorio gisa jarrita. La libertad de los hombres zoriontsu, pero no se hace hombre.
Iraultza martxan. Zezen plazaren mitin errepublikanoan hitzaldia. Madrilen, 1930eko irailaren 28an.
Emakumeen sufragioari buruz:
Argudio berezia da emakumea kontu politikoan ez prestatzearena.
Gauza bera esan liteke gizonei buruz […] Guk esaten duguna da ez dagoela arrazoirik bi sexuak desberdin tratatzeko bozkatzeko funtzio sinple horretan […] Bozkatzen duen orok, gizonak, edo emakumeak, oso ondo daki zer nahi duen, eta bere botoaren zentzua […] Eta injustizia bat da argudiatzea sexu femeninoaren joera kontserbadorearekin, arriskuan jarriko lukeelako askatasuna […] nahiz eta sufragio unibertsal femeninoaren indargarri izan, eskubide arrazionala ez ukatzeko arrazoi izango litzatekeen […]. Harrokeria litzateke “bihar defendatzea gizonek galtzen uzten dutena”.
Doña fulana de tal Eman botoa! Espainia, 1924ko martxoaren 22a