- Gobernuak Katalunian duen ordezkariak eta Céreteko suprefetak Espainiaren eta Frantziaren arteko eta simulazioan parte hartu duten kidegoen arteko koordinazio ona ospatu dute
- 65 figurantek eta 220 polizia- eta larrialdi-kidegok hartu dute parte simulazioan, bi herrialdeetako 79 ibilgailurekin
- Lehen aldiz, bi erreskate-drone gehitu dira nazioz gaindiko larrialdi-zerbitzura
Gironan, 2025eko martxoaren 25ean.- Martxoaren 24ko (astelehena) 23:59tik martxoaren 25eko (asteartea) 03:30era, Gobernuaren Kataluniako Ordezkaritzak, Préfecture des Pyrénees-Orientales erakundearekin lankidetzan, simulazio bat egin du lekuan bertan. Simulazio horretan, Figueres Perpiñán (LFP) lineako bidaiariak zeramatzan tren batek Espainiako tuneleko bi bidaiari desegin ditu, eta hainbat pertsona hil dira.
Urtero egiten da simulazio hori, eta txandaka antolatzen dute bi administrazioek. 65 figurantek egin dituzte istripuaren biktimen eta biktimen senideen lanak, eta Espainiako Polizia Nazionaleko, Guardia Zibileko, Mossos d'Esquadrako, Generalitateko suhiltzaileen eta SEM (Sistema d’Emergències Mèdiques), Jonquera Gurutze Zibileko Udaltzaingoaren eta Jonquera Babes Zibileko boluntarioen ordezkariak izan dira bertan. Bestalde, defentsa eta babes zibileko ministerioen arteko zerbitzuak, jendarmeriak, SAMUko osasun zerbitzuek eta Pompiers-ek parte hartu dute Frantzian.
Zehazki, Polizia Nazionalak 9 polizia-agintari bidali ditu krisi aretoan, mahai teknikoan eta animazio zelulan, 3 agintari aginte aurreratuko postuan eta 25 agente inguru polizia zientifikoaren eta polizia judizialaren artean. Bestalde, Guardia Zibilak herritarren segurtasunerako, polizia judizialerako eta kriminalistikarako 10 agente bidali ditu.
Gainera, Esquadra Mossoek 35 agente eta 17 ibilgailu izan dituzte, eta Generalitateko suhiltzaileek, berriz, 75 suhiltzaile eta 32 ibilgailu. Generalitateko Babes Zibilak 4 teknikari eta 3 ibilgailu jarri ditu. EMAk 50 profesional inguru ekarri ditu, erizainak, medikuak eta psikologoak barne, eta 23 ibilgailu jarri ditu eskura, anbulantziak eta osasun-garraioa barne.
Bestalde, Kreu Gorriak 5 soldadu eta 2 ibilgailu izan ditu, eta La Jonquerako Babes Zibileko Boluntarioen Elkarteak, berriz, 4 boluntario eta 2 ibilgailu.
Guardia Zibilarekin eta Mossos d’Esquadrekin koordinatuta Polizia Nazionalaren esku joan den ikerketa polizial eta zientifikoan, Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de Catalunya eta Mèmora ehorztetxe judizialeko auzitegi-taldeek ere parte hartu dute.
Simulakroa astelehen honetan hasi da, 23:59an, 50 bidaiari zeramatzan tren bat errailetik ateratzeko simulazioa egin denean, konboiaren auto batean izandako arazo baten ondorioz, eta makinistak gertakariaren berri eman du, eta, hala, Laguntza Plan Binazionala (PSB) eta Generalitateko Babes Zibileko Plana aktibatu ditu.
BI ESZENA PARALELOAN
Simulakroa egiteko trenbidea moztu eta goizaldean egin denez, trenak ibiltzen ez diren ordutegi zehatz batean, bi eszena egin dira paraleloan, denbora maximizatzeko.
Lehenengoa, larritasunaren arabera zaurituak ebakuatu eta lekuz aldatzea izan da, hildakoak sendatzea, baita senideak artatzea ere, la Jonquera kiroldegian (Girona) egokitutako erabilera anitzeko aretoan.
Bigarren agertokia, berriz, ikerketa poliziala eta auzitegiko jarduera izan dira, ante mortem eta post mortem laginak eta hileta-zerbitzu judiziala jasota.
ERRESKATEA
Istripua gertatu den unean, gidariak kontrol-postuari jakinarazi dio bidaiari-tren bateko hiru bagoi errailetik atera direla eta hainbat pertsona zauritu direla, baita hildako batzuk ere. Orduan, Figueres-Perpiñán Lerroak SOS abisua bidali die bi administrazioei, Gobernuaren Ordezkaritzari eta Prefekturari, istripu mota eta gertatutako tunelaren barruko kilometro puntu zehatza zehaztuz, eta berehala eskatu du Sorospen Plan Binazionala (PSB) aktibatzea.
Plana aktibatu ondoren, Carlos Prieto Gobernuaren ordezkariak, Sorospen Operazioen Zuzendari (DOS) funtziotan, larrialdiaren zuzendaritza bere gain hartu du, Sorospen Operazioen Aginteak (COS) lagunduta, Jordi Martin Gironako larrialdien eskualdeko buruak, Generalitateko suhiltzaileen arduradun operatibo nagusiak bere gain hartu duena.
Suhiltzaileen eta Pompierstarren lehen erreskate taldeak iristen ari zirela, tripulazioko hiru kide eta makinista bera 23 bidaiari trenetik ateratzen hasi dira, eta beren kabuz atera ahal izan dira tunelaren hegoaldeko sarreraraino. Irteera horretatik, EMAk eta SAMUk osasun-langileekin eta psikologoekin in situ egokitutako osasun-karpetan artatu dira kolpe arinak zituztenak.
Iparraldeko ahotik, ebakuaziorako ibilgailu bimodal bat erabili da, materiala eta langileak garraiatzeko erabili ohi dena, larritasun ertaineko zaurituak ebakuatzeko, ezin zutelako beren kabuz ibili.
Pertuseko tunelaren sarrera bakoitzaren irteeran, zaurituen nortasuna egiaztatuz joan dira, eta LFP konpainiak eman duen bidaiari zerrendarekin txekeatu dute.
Bestalde, hegoaldeko ahoan, osasun-eremu bat egokitu dute anbulantziekin triajea egiteko eta bidaiari larrienak Figueresko ospitaleetara eta Gironako Trueta doktorearengana eraman ahal izateko.
IKERKETA
Horrekin batera, zauritu arinenak jada ebakuatu dituztenean, polizia judiziala eta ikerketa zuzendu duten Polizia Nazionaleko auzitegi-taldeak Guardia Zibileko agenteekin koordinatu dira eta Mossoak gertakariaren lekura joan dira ikerketa poliziala abiatzeko.
Adituek 5 gorpu in situ identifikatu ahal izan dituzte, eta ospitale batean hildako bat gehiago zenbatu dute.
La Jonquera kiroldegiko gune batean, gorpuen gordailua prestatu dute, eta gorpuak hara eraman dituzte; beste gune batean, berriz, senideentzako informazio- eta laguntza-gunea jarri dute, iritsi direnean artatu dituzten psikologoekin. Areto horretan, senideen papera egin duten 15 figurantek euren salaketak bideratu ahal izan dituzte, laguntzak jaso ahal izateko, hildakoen kasuan, edo enpresaren kalte-ordainak, zaurituen kasuan.
Suhiltzaileek eta EMAk egindako triajearen ondoren, 50 bidaiari zenbatu dira guztira: Oinez mugitu ahal izan diren 27 zauritu arin, 7 larritasun ertaineko lesioekin, 10 larritasun handiko zauriekin eta 6 hildakoekin.
Gorpuak altxatzeko eta ehorztetxe judizialak gorpuzkiak lekualdatzeko auzitegi lanak amaitu ostean, PSB desaktibatu dute.
DRONEAK
Simulakroaren edizio honetan Pertuseko tunelean sartu den berrikuntzetako bat izan da Generalitateko suhiltzaileen bi dron sartu direla istripuaren eremua gainetik hegan egin eta tunel barruko irudiak zuzenean helarazi ahal izan dituztenak aginte aurreratuko postura eta krisi aretora.
Drone horien irudiei esker, erreskate taldeak banatu ahal izan dituzte, eta zehaztasun handiagoz adierazi ahal izan diete zein puntutan jardun behar zuten.
NAZIOZ HARAINDIKO KOORDINAZIOA
Carlos Prieto Espainiako Gobernuak Katalunian duen ordezkariak simulakroa arrakastatsutzat jo du, eta azpimarratu du garrantzitsua dela bi urtean behin halako praktikak egitea, “gerta daitekeen edozein hondamendiren aurrean prest egoteko”; izan ere, “pertsonen segurtasuna Espainiako Gobernuaren lehentasuna da”. Gainera, ekimen hau emankorra eta emankorra izan dadin Frantziako eta Espainiako agintariek duten sintonia, kolaborazio eta inplikazio ona ospatu du.
Era berean, ordezkariak eskerrak eman dizkie “simulakroan inplikatu diren gorputz eta efektibo guzti-guztiei”, eta haien guztien arteko koordinazioa goraipatu du “segurtasun neurriaren arrakastaren giltzarri” gisa.
FITXA TEKNIKOA
Simulakroa martxoaren 24an hasi da, 23:59an, eta astearte honetako 03:30ak arte iraun du. Orduan, SNCF Voyageurs konpainiako 50 bidaiari zeramatzan Bartzelonatik Perpinyara zihoan tren batek errailetik irten du tunel barruan (V1 hodia), 24,820 kilometro-puntuan, 38. adarrean, mugaren Espainiako aldean.
Trenbideak 44,4 kilometroko luzera du Figueres eta Perpinyà artean, horietatik 24,4 Frantziako lurzoruan, eta 20, Espainiako lurzoruan, 5 kilometroko konexio-bideak Frantziako sare konbentzionalarekin, 8,3 kilometroko mugaz gaindiko tunel batekin, El Pertús tunelarekin; 7,4 kilometro Frantziako lurzoruan eta 0,9 Espainiako lurzoruan.
Pertús tunelaren Sorospen Plan Binazionalak (PSB) ezartzen du lurrean bertan egin beharko direla eragiketa-ariketak, aginte-postu batetik ariketekin txandakatuz, alerta-abisuen kateak behar bezala funtzionatzen duela egiaztatzeko.