Projecte de Reial decret que regula el catàleg de símbols i elements contraris a la Memòria Democràtica
Data de publicació: 05/08/2024
Termini: fins al 19/08/2024
De conformitat amb el que es preveu en l'article 133.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, en relació amb l'article 26.2 de la Llei 50/1997, de 27 de novembre, del Govern, i amb l'objectiu de millorar la participació dels ciutadans en el procediment d'elaboració de normes, se substancia, amb caràcter previ a l'elaboració d'un text sobre l'assumpte de referència, una consulta pública sobre la proposta d'un reial decret que reguli el Catàleg de símbols i elements contraris a la memòria democràtica, previst en l'article 36 de la Llei 20/2022, de 19 d'octubre, de Memòria Democràtica.
D'acord amb el que es disposa en l'Acord del Consell de Ministres de 30 de setembre de 2016, pel qual es dicten instruccions per a habilitar la participació pública en el procés d'elaboració normativa a través dels portals web dels departaments ministerials, publicat per Ordre PRE/1590/2016, de 3 d'octubre, i a fi de facilitar la participació en la consulta pública, es proporciona la informació que es detalla a continuació sobre els antecedents de la norma, els problemes que es pretenen solucionar, la necessitat i oportunitat de la seva aprovació, els seus objectius i les possibles solucions alternatives, tant reguladores com no reguladores.
La Llei 20/2022, de 19 d'octubre, de Memòria Democràtica, té per objecte el reconeixement dels qui van patir persecució o violència per raons polítiques, ideològiques, de pensament o opinió, de consciència o creença religiosa, d'orientació i identitat sexual, durant el període comprès entre el cop d'estat del 18 de juliol de 1936, la Guerra d'Espanya i la Dictadura franquista, fins a l'entrada en vigor de la Constitució Espanyola de 1978. Així mateix, promou la seva reparació moral i la recuperació de la seva memòria personal, familiar i col·lectiva, i adopta mesures complementàries destinades a suprimir elements de divisió entre la ciutadania i promoure llaços d'unió entorn dels valors, principis i drets constitucionals.
En aquest sentit, el Títol II, Capítol IV, Secció 1a, sobre símbols, elements i actes contraris a la memòria democràtica, conté la regulació precisa sobre el particular. Estableix en el seu article 35.1 que es consideren elements contraris a la memòria democràtica les edificacions, construccions, escuts, insígnies, plaques i qualssevol altres elements o objectes adossats a edificis públics o situats en la via pública, en els quals es realitzin esments commemoratius en exaltació, personal o col·lectiva, de la revolta militar i de la Dictadura, dels seus dirigents, participants en el sistema repressiu o de les organitzacions que van sustentar la Dictadura, i les unitats civils o militars de col·laboració entre el règim franquista i les potències de l'Eix durant la Segona Guerra Mundial. Aquesta consideració s'estén a les referències realitzades en topònims, en la llista de carrers o en les denominacions de centres públics (article 35.2).
Així mateix, es disposa que les administracions públiques, en l'exercici de les seves competències i territori, adoptaran les mesures oportunes per a la retirada d'aquests elements, assenyalant els responsables d'aquesta en funció de la titularitat pública o privada del lloc en què se situïn i els supòsits excepcionats, així com previsions sobre el dipòsit dels elements retirats de titularitat pública.
Específicament, l'article 36 preveu la confecció del Catàleg de símbols i elements contraris a la memòria democràtica per part de l'Administració General de l'Estat, en col·laboració amb la resta de les administracions públiques. A aquest catàleg s'incorporaran, en tot cas, les dades subministrades per les comunitats autònomes i contindrà la relació d'elements que hagin de ser retirats o eliminats, en els termes que la pròpia llei estableix. El procediment per a la confecció del catàleg de símbols i elements contraris a la memòria democràtica serà establert reglamentàriament.
L'aprovació d'aquest reial decret pretén el desenvolupament necessari de les previsions legals la secció 1r del capítol IV del títol II de la Llei 20/2022, que faciliti implementar les mesures establertes en matèria de símbols i elements contraris a la memòria democràtica, així com donar compliment al mandat explícit de la Llei 20/2022, de 19 d'octubre, de Memòria Democràtica, respecte de la confecció de l'esmentat catàleg.
Amb l'aprovació del reglament es pretén incrementar la seguretat jurídica, cobrir eventuals buits normatius, requerir procediments i conceptes i assegurar una aplicació uniforme de la llei, sempre a fi de garantir la major transparència possible en l'actuació de l'Administració Pública.
Amb l'entrada en vigor de la Llei 20/2022, de 19 d'octubre, s'ha posat de manifest la necessitat de desenvolupar aspectes de la llei per via reglamentària, especialment quant a la confecció del catàleg de símbols i elements contraris a la memòria democràtica. Aquest catàleg és un instrument essencial per a la retirada d'aquells elements que, d'acord amb la llei, es considerin contraris a la memòria democràtica i facilita les obligacions dels qui estan cridats a retirar-los, afavorint l'adequada col·laboració de les administracions públiques.
La futura norma té com a finalitat desenvolupar la Llei 20/2022, de 19 d'octubre, de Memòria Democràtica, en els aspectes requerits pel citat article 36, amb els següents objectius immediats:
- Aclarir l'abast de les obligacions previstes en la norma i facilitar el seu compliment, sempre amb la finalitat d'assegurar la major transparència possible en l'actuació de l'Administració Pública.
- Concretar i requerir terminis i tràmits per a aconseguir major eficàcia i seguretat en la posada en marxa d'instruments i mesures.
- Precisar els elements a incloure en el catàleg a instàncies d'altres administracions o ciutadans, així com el procediment per a la seva inclusió i els efectes d'aquesta, garantint l'objectivitat i rigor tècnic en el procés.
- Definir i concretar amb precisió el contingut del catàleg.
No es consideren possibles solucions alternatives, reguladores o no reguladores, per a la resolució dels problemes exposats i per a satisfer les necessitats al·ludides que responguin al mandat legal exposat, atenint-se a raons d'eficàcia i seguretat jurídica que assegurin el desenvolupament de la llei i la seva aplicació uniforme i eficaç, àmpliament demandada a més per la societat civil.
Els ciutadans, organitzacions i associacions que així el considerin poden fer arribar les seves opinions sobre la proposta durant el termini de quinze dies naturals, fins al dia 19 d'agost de 2024, a través de la següent bústia de correu electrònic: dg.mdemocratica@correo.gob.es.
Només seran considerades les opinions en les quals el remitent estigui identificat. Es prega indicar que la remissió de comentaris al correu indicat és a l'efecte de la consulta pública de la proposta de reial decret referida.