Projecte de Reial decret que regula el catàleg de símbols i elements contraris a la Memòria Democràtica
Data de publicació: 05/08/2024
Termini: fins al 19/08/2024
De conformitat amb el que es preveu en l'article 133.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, en relació amb l'article 26.2 de la Llei 50/1997, de 27 de novembre, del Govern, i amb l'objectiu de millorar la participació dels ciutadans en el procediment d'elaboració de normes, se substancia, amb caràcter previ a l'elaboració d'un text sobre l'assumpte de referència, una consulta pública sobre la proposta d'un reial decret que regule el Catàleg de símbols i elements contraris a la memòria democràtica, previst en l'article 36 de la Llei 20/2022, de 19 d'octubre, de Memòria Democràtica.
D'acord amb el que es disposa en l'Acord del Consell de Ministres de 30 de setembre de 2016, pel qual es dicten instruccions per a habilitar la participació pública en el procés d'elaboració normativa a través dels portals web dels departaments ministerials, publicat per Ordre PRE/1590/2016, de 3 d'octubre, i a fi de facilitar la participació en la consulta pública, es proporciona la informació que es detalla a continuació sobre els antecedents de la norma, els problemes que es pretenen solucionar, la necessitat i oportunitat de la seua aprovació, els seus objectius i les possibles solucions alternatives, tant reguladores com no reguladores.
La Llei 20/2022, de 19 d'octubre, de Memòria Democràtica, té per objecte el reconeixement dels qui van patir persecució o violència per raons polítiques, ideològiques, de pensament o opinió, de consciència o creença religiosa, d'orientació i identitat sexual, durant el període comprés entre el cop d'estat/colp d'estat del 18 de juliol de 1936, la Guerra d'Espanya i la Dictadura franquista, fins a l'entrada en vigor de la Constitució Espanyola de 1978. Així mateix, promou la seua reparació moral i la recuperació de la seua memòria personal, familiar i col·lectiva, i adopta mesures complementàries destinades a suprimir elements de divisió entre la ciutadania i promoure llaços d'unió entorn dels valors, principis i drets constitucionals.
En eixe sentit, el Títol II, Capítol IV, Secció 1a, sobre símbols, elements i actes contraris a la memòria democràtica, conté la regulació precisa sobre el particular. Establix en el seu article 35.1 que es consideren elements contraris a la memòria democràtica les edificacions, construccions, escuts, insígnies, plaques i qualssevol altres elements o objectes adossats a edificis públics o situats en la via pública, en els quals es realitzen esments commemoratius en exaltació, personal o col·lectiva, de la revolta militar i de la Dictadura, dels seus dirigents, participants en el sistema repressiu o de les organitzacions que van sustentar la Dictadura, i les unitats civils o militars de col·laboració entre el règim franquista i les potències de l'Eix durant la Segona Guerra Mundial. Aquesta consideració s'estén a les referències realitzades en topònims, en la llista de carrers o en les denominacions de centres públics (article 35.2).
Així mateix, es disposa que les administracions públiques, en l'exercici de les seues competències i territori, adoptaran les mesures oportunes per a la retirada d'aquests elements, assenyalant els responsables d'esta en funció de la titularitat pública o privada del lloc en què se situen i els supòsits excepcionats, així com previsions sobre el depòsit dels elements retirats de titularitat pública.
Específicament, l'article 36 preveu la confecció del Catàleg de símbols i elements contraris a la memòria democràtica per part de l'Administració General de l'Estat, en col·laboració amb la resta de les administracions públiques. A este catàleg s'incorporaran, en tot cas, les dades subministrades per les comunitats autònomes i contindrà la relació d'elements que hagen de ser retirats o eliminats, en els termes que la pròpia llei establix. El procediment per a la confecció del catàleg de símbols i elements contraris a la memòria democràtica serà establit reglamentàriament.
La aprobación de este real decreto pretende el desarrollo necesario de las previsiones legales la sección 1r del capítulo IV del título II de la Ley 20/2022, que facilite implementar las medidas establecidas en materia de símbolos y elementos contrarios a la memoria democrática, así como dar cumplimiento al mandato explícito de la Ley 20/2022, de 19 de octubre, de Memoria Democrática, respecto de la confección del mencionado catálogo.
Amb l'aprovació del reglament es pretén incrementar la seguretat jurídica, cobrir eventuals buits normatius, requerir procediments i conceptes i assegurar una aplicació uniforme de la llei, sempre a fi de garantir la major transparència possible en l'actuació de l'Administració Pública.
Amb l'entrada en vigor de la Llei 20/2022, de 19 d'octubre, s'ha posat de manifest la necessitat de desenvolupar aspectes de la llei per via reglamentària, especialment quant a la confecció del catàleg de símbols i elements contraris a la memòria democràtica. Este catàleg és un instrument essencial per a la retirada d'aquells elements que, d'acord amb la llei, es consideren contraris a la memòria democràtica i facilita les obligacions dels qui estan cridats a retirar-los, afavorint l'adequada col·laboració de les administracions públiques.
La futura norma tiene como finalidad desarrollar la Ley 20/2022, de 19 de octubre, de Memoria Democrática, en los aspectos requeridos por el citado artículo 36, con los siguientes objetivos inmediatos:
- Aclarir l'abast de les obligacions previstes en la norma i facilitar el seu compliment, sempre amb la finalitat d'assegurar la major transparència possible en l'actuació de l'Administració Pública.
- Concretar i requerir terminis i tràmits per a aconseguir major eficàcia i seguretat en la posada en marxa d'instruments i mesures.
- Precisar els elements a incloure en el catàleg a instàncies d'altres administracions o ciutadans, així com el procediment per a la seua inclusió i els efectes d'aquesta, garantint l'objectivitat i rigor tècnic en el procés.
- Definir i concretar amb precisió el contingut del catàleg.
No es consideren possibles solucions alternatives, reguladores o no reguladores, per a la resolució dels problemes exposats i per a satisfer les necessitats al·ludides que responguen al mandat legal exposat, atenint-se a raons d'eficàcia i seguretat jurídica que asseguren el desenvolupament de la llei i la seua aplicació uniforme i eficaç, àmpliament demandada a més per la societat civil.
Els ciutadans, organitzacions i associacions que així el consideren poden fer arribar les seues opinions sobre la proposta durant el termini de quinze dies naturals, fins al dia 19 d'agost de 2024, a través de la següent bústia de correu electrònic: dg.mdemocratica@correo.gob.es.
Només seran considerades les opinions en les quals el remitent estiga identificat. Es prega indicar que la remissió de comentaris al correu indicat és a l'efecte de la consulta pública de la proposta de reial decret referida.