- En concret, prop de 100 milions d'euros es destinen al nou taller d'alta velocitat de Fuencarral II que duplica la capacitat de manteniment de trens d'ample estàndard d'aquest complex. S'espera que els seus 18.900 m² estiguin disponibles abans de final d'any.
- El pròxim lustre es preveuen més de 60 actuacions en tallers, entre els quals estan els nous de Rodalia Madrid a Aranjuez, Móstoles–El Soto i Fuencarral; els de Rodalies per a Ripoll, Manresa, Sant Andreu o l'ampliació de Vilanova i la Geltrú.
- A això caldria sumar els projectes per a trens d'alta velocitat i mercaderies a Múrcia, Màlaga, Santander i València, a més de noves bases a Almeria, Irun i La Sagra.
- El ministre ha presentat així el Pla Integral de Tallers i Mantenimiento de Renfe 2025-2030 com “la major inversió en manteniment ferroviari de la seva història i un dels compromisos industrials més rellevants del Govern en transport públic”.
El ministre de Transports i Movilidad Sostenible, Óscar Puente, ha anunciat avui una inversió de 1.000 milions d'euros per a posar en marxa un ambiciós Pla Integral de Tallers i Mantenimiento de Renfe per al període comprès entre 2025 i 2030, “la major inversió en manteniment ferroviari de la seva història i un dels compromisos industrials més rellevants del Govern d'Espanya en transport públic”.
Óscar Puente ha visitat avui el nou taller de Renfe d'alta velocitat de Fuencarral II, a Madrid, acompanyat pel president de la companyia, Álvaro Fernández Heredia, on ha definit aquest Pla com “un nou model de manteniment que optimitza recursos redueix temps i millora la fiabilitat dels trens en circulació”.
Las instal·lacions visitades avui compten amb una inversió pròxima als 100 milions d'euros per a construir aquesta nova nau de 18.900 m² que permetrà duplicar la capacitat de manteniment de trens d'ample estàndard i que, segons ha informat el ministre, “està previst que estigui operatiu abans de finalitzar l'any, sent el resultat d'una estratègia clara, de treball coordinat i d'una planificació responsable”.
Serán “unes instal·lacions que incorporen tota l'experiència de Renfe Mantenimiento, plenament preparades per a atendre dels nous trens d'alta velocitat, amb la tecnologia i equipament necessaris per a garantir el seu manteniment integral”, ha afegit el titular de Transports.
Pla de Tallers i Mantenimiento de Renfe 2025–2030
El Plan presentat avui per ministre té previst la mobilització de 1.000 milions d'euros per tot el territori nacional i representa, segons Puente, una visió de país mitjançant la generació d'ocupació, desenvolupament de la indústria i cohesió territorial al servei de la mobilitat sostenible.
Según ha informat el responsable del Departament, entre les actuacions previstes en els pròxims 5 anys s'inclouen:
- Els nous tallers d'OSP Rodalia Madrid, on estan en execució o projecte el d'Aranjuez, Móstoles – El Soto i també un altre en Fuencarral, amb una inversió de 48 milions d'euros i on ja s'està redactant el projecte.
- Els nous tallers d'OSP Rodalies Catalunya, amb prop de 100 milions ja en projecte o execució per al nou taller de Ripoll, Manresa, Sant Andreu o l'ampliació de Vilanova i la Geltrú.
- Projectes a Múrcia, Màlaga, Santander i València, a més de noves bases a Almeria, Irun i La Sagra per a trens d'alta velocitat i mercaderies.
En definitiva, Puente ha detallat que “són més més de 60 tallers en actuació, dels quals 10 d'ells ja estan en execució o amb projecte, i cadascun d'ells suposarà un impuls a l'activitat econòmica, genera oportunitats i vertebra el territori a través de l'ocupació i la innovació”.
También es contempla la implantació de tres nous Centres Logístics de Peces de Parc en ubicacions clau com La Sagra, Venda de Baños i Villaverde, juntament amb l'adaptació del taller del Berrón per a les peces de parc de trens d'ample mètric.
Nou model de manteniment de Renfe més innovador
Un dels pilars fonamentals del nou pla és el nou model de manteniment, que incorpora tecnologies per a millorar el servei al viatger o sistemes de monitoratge en temps real per a detectar possibles incidències abans que es produeixin. A més, s'introdueixen sistemes d'inspecció automàtica en via, eines digitals per a la gestió d'operacions i equipament industrial modernitzat en els tallers. Així mateix, s'aposta per la digitalització de processos, l'automatització de tasques i la instal·lació de sistemes energèticament eficients.
El ministre s'ha mostrat satisfet amb aquestes innovacions del nou model i, segons ha informat, “gràcies a la reorganització dels processos i a la digitalització, els temps d'estada en taller es redueixen un 29% el que significa més trens disponibles, més puntualitat i un servei més eficient per a tots els ciutadans i ciutadanes”.
Segons el titular de Transports, el nou model incorpora tecnologia en cada fase i una forma nova de pensar el manteniment: anticipar-se abans que alguna cosa falli i fer-ho millor, més ràpid i amb menys recursos.
“Així avança Renfe: amb innovació, amb responsabilitat i amb la mirada posada en el futur, on Renfe es consolida com una empresa pública innovadora, sostenible i competitiva, capaç de liderar el transport ferroviari a Europa”, ha conclòs Óscar Puente.