Consulta pública prèvia sobre l'"Avantprojecte de Llei de Transparència i Integritat en les Activitats dels Grups d'Interès"
Termini: fins al 28/05/2021
Tràmit: Tancat Participació del 28 d'abril al 28 de maig de 2021
De conformitat amb el que es preveu en l'article 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, en relació amb l'article 26.2 de la Llei 50/1997, de 27 de novembre, del Govern, amb l'objectiu de millorar la participació de la ciutadania en el procediment d'elaboració de normes, se substancia una consulta pública sobre l'Avantprojecte de Llei de Transparència i Integritat en les Activitats dels Grups d'Interès.
D'acord amb el que es disposa en l'Acord del Consell de Ministres, de 30 de setembre de 2016, pel qual es dicten instruccions per a habilitar la participació pública en el procés d'elaboració normativa a través dels portals web dels departaments ministerials, publicat per Ordre PRE/1590/2016, de 3 d'octubre, els ciutadans, organitzacions i associacions que així el considerin poden fer arribar les seves opinions sobre els aspectes plantejats en la consulta, durant el termini d'un mes , que per al present cas estarà obert fins al dia 28 de maig de 2021, a través de la següent bústia de correu electrònic: secretaria.oci@correo.gob.es.
En els escrits d'al·legacions que es presentin serà necessari fer constar el següent:
- Nom i cognoms i/o denominació social de la persona física o jurídica que subscrigui les al·legacions, així com la denominació completa de l'organització o associació participant, en el seu cas.
- Dades de contacte, i entre ells, singularment l'adreça de correu electrònic.
- Indicació clara en el camp “assumpte” del correu electrònic que es remeti que l'escrit d'al·legacions es refereix a la consulta pública a aquest Avantprojecte.
Finalment, es fa constar que únicament es prendran en consideració aquells escrits d'al·legacions en els quals la persona remitent estigui identificada.
Amb caràcter general, les contribucions rebudes es consideraran susceptibles de difusió pública. Les parts de la informació remesa que, segons el parer de les persones interessades, hagin de ser tractades amb caràcter confidencial i, en conseqüència, no procedeixi la seva lliure difusió, hauran de ser específicament assenyalades en el propi text de la contribució, no considerant-se a aquest efecte els missatges genèrics de confidencialitat de la informació.
No existeixen en l'Administració General de l'Estat, cap regulació sobre la matèria si bé altres Administracions Públiques han abordat ja aquesta regulació dins de l'àmbit de les seves competències.
En el nostre ordenament existeix un buit normatiu, ja que els grups d'interès ni tan sols tenen una definició legal, manca aquesta que ha estat posada en relleu tant per organismes internacionals com per la societat civil. En tal sentit, cal atorgar a aquests grups d'un reconeixement institucional, sent necessari definir-los i establir el marc en el qual s'han de desenvolupar les relacions dels grups d'interès amb els responsables públics en termes de transparència i integritat pública. En tal sentit, es considera que el reconeixement institucional dels grups d'interès suposa un clar enfortiment en la qualitat i la transparència de la participació en les preses de decisió. D'altra banda, l'establiment d'un codi de conducta i d'un Registre obligatori i públic per als representants d'aquests grups en les seves relacions amb l'Administració General de l'Estat suposa una millora en la prevenció dels conflictes d'interessos dels càrrecs públics.
A més de la necessitat de conducta a aquesta regulació, com succeeix als països del nostre entorn, s'ha inclòs en l'IV Pla de Govern Obert (Eix d'Integritat) la regulació d'un registre de grups d'interès.
- Definició dels grups i col·lectius afectats per aquesta norma.
- Establiment de normes de publicitat i registre.
- Definició dels deures i obligacions dels integrants d'aquests grups.
- Limitacions de les portes giratòries entre alts càrrecs i empleats públics, d'una banda, i els grups d'interès, per un altre.
- Establiment d'un codi de conducta.
- Atribució de la gestió d'aquest Registre a l'Oficina de Conflictes d'Interessos, donades les competències d'aquesta Direcció General en relació amb el control dels conflictes d'interessos d'alts càrrecs i empleats públics.
No es contemplen, atès que cal una norma amb rang de llei per a regular aquesta matèria.
1. Amb caràcter general.
Considera que és necessari que hi hagi una regulació que delimiti les relacions dels grups d'interès amb els càrrecs públics a l'efecte de la transparència i control de les decisions públiques?
2. Limitacions dels membres de grups d'interès.
En tal cas, quines regles haurien d'aplicar-se a aquests grups?
- Publicitat i transparència de les reunions amb càrrecs públics?
- Prohibició de lliurament de regals o atencions personals als càrrecs públics?
- Limitació en relació amb la possibilitat que els titulars de càrrecs públics puguin exercir activitats professionals en grups d'interessos?
- Quins principis haurien d'incloure's en el codi de conducta?
3. Delimitació activitats afectades per la llei.
A més dels grups d'interès que actuïn professionalment com a tals, considera que s'haurien d'aplicar les limitacions d'aquesta llei a altres entitats que puguin ser, encara que ocasionalment, representatives d'interessos?
En tal cas, a quins?
4. Registres de grups d'interès.
Considera que la inscripció en el registre de grups d'interès ha de ser obligatòria?