Consulta pública prèvia sobre l'"Avantprojecte de Llei d'Institucionalització de l'Avaluació de Polítiques Públiques en l'Administració General de l'Estat."
Termini: fins al 17/06/2021
Tràmit: Tancat Participació del 17 de maig al 17 de juny de 2021.
De conformitat amb el que es disposa en els articles 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i 26.2 de la Llei 50/1997, de 27 de novembre, del Govern, així com en l'Ordre PRE/1590/2016, de 3 d'octubre, per la qual es publica l'Acord del Consell de Ministres de 30 de setembre de 2016, pel qual es dicten instruccions per a habilitar la participació pública en el procés d'elaboració normativa a través dels portals web dels departaments ministerials es convoca, amb caràcter previ a l'elaboració de la norma de referència, una consulta pública en la qual es recaptarà l'opinió dels ciutadans, organitzacions i associacions que asi el considerin, sobre:
- Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa.
- La necessitat i oportunitat de la seva aprovació.
- Els objectius de la norma.
- Les possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores.
Els eventuals interessats podran participar remetent les seves contribucions a l'adreça de correu electrònic consulta.evaluacion@correo.gob.es fins al 17 de juny de 2021.
Tant la Unió Europea com l'Organització per a la Cooperació i del Desenvolupament Econòmic (OCDE) insisteixen en la necessitat d'enfortir la institucionalització de l'avaluació, i assenyalant en les seves recomanacions sobre aquest tema la rellevància de l'establiment d'un marc regulador des del nivell central de Govern que emmarqui les circumstàncies i característiques que ha de tenir l'avaluació de polítiques públiques perquè compleixi el seu objectiu de servir com a eina de presa de decisions informada, de contribució a la transparència, la millora de la utilització dels recursos públics, la informació a la ciutadania i la rendició de comptes i, en definitiva, a l'aprofundiment de la democràcia; i en això coincideixen experts i organitzacions nacionals i internacionals relacionades amb la qualitat democràtica.
A Espanya no existeix un marc integrador comú que permeti proporcionar les eines i elements bàsics per a impulsar una política integral d'avaluació de polítiques públiques. La fragmentació de les activitats d'avaluació que es realitzen en les diferents administracions públiques dificulta tant la seva visibilitat com l'intercanvi eficaç d'informació i bones pràctiques, a més de restar-li impacte i utilitat.
Addicionalment, es constata que la inexistència d'un organisme independent dificulta consolidar la cultura avaluadora d'una forma permanent, sistemàtica i generalitzada.
Aquest projecte normatiu busca treballar en una definició més clara i precisa dels conceptes i principis generals d'avaluació de polítiques públiques i d'impulsar la seva institucionalització en les administracions públiques, especialment en l'Administració General de l'Estat i els seus organismes vinculats, sense perjudici de la necessària col·laboració i cooperació amb altres nivells de govern.
La nostra societat s'enfronta al desafiament d'una recuperació després de la crisi social i sanitària provocada per la pandèmia de la Covid-19, així com al repte d'afrontar amb la màxima transparència i eficàcia l'aprofitament dels recursos procedents dels mecanismes de suport previstos en el Mecanisme “Next Generation” de la Unió Europea i en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència del Govern d'Espanya.
Això exigeix l'enfortiment, a tots els nivells, de les eines d'impuls democràtic, per la qual cosa aquesta proposta normativa s'ha inclòs com un projecte de reforma en el Component 11, dins de la Política Palanca IV, “Una Administració per al Segle XXI”, del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
La iniciativa pretén impulsar la institucionalització de l'avaluació de polítiques públiques com a eina de millora, rendició de comptes i transparència de l'acció de l'Administració General de l'Estat i els seus organismes públics vinculats, mitjançant la formalització i sistematització de les pràctiques d'avaluació, el foment de la cultura d'avaluació i l'organització institucional de l'avaluació en l'Administració General de l'Estat i els seus organismes públics vinculats.
Es pretén la creació d'un organisme amb alt grau d'autonomia, que sigui un hub de coneixement en matèria avaluadora, i que reforci el procés d'avaluació ex-ante.
La llei conformarà un sistema robust i coherent de millora de la qualitat, disseny, i avaluació de les polítiques públiques, complementat amb el reforç de l'avaluació ex post a través dels Spending Reviews que realitza l'AIReF.
La regulació per mitjà d'una norma amb rang de Llei es considera l'única alternativa reguladora aplicable, amb un abast general, al nivell d'altres eines de desenvolupament de qualitat democràtica, com la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de Transparència, Acesso a la Informació i Bon Govern. D'altra banda, s'exigeix rang de llei per a la creació de l'organisme previst.
La solució alternativa no reguladora suposaria mantenir l'statu quo, i la pervivència de la dispersió i fragmentació de l'activitat avaluadora.