Avantprojecte de Llei de la Funció Pública de l'Administració General de l'Estat
Unitat proponent: Secretaria d'Estat de Política Territorial i Funció Pública
Data de publicació: 09/03/2020
Termini: fins al 10/06/2020
Data de publicació: 9 de març de 2020. Termini: fins al 23 de març de 2020 (en suspens).
L'article 103.3 de la Constitució Espanyola establix que la llei regularà l'estatut dels funcionaris públics i el seu article 149.1.18a atribuïx a l'Estat la competència sobre les bases del règim estatutari dels funcionaris de les Administracions Públiques. Estes previsions constitucionals van culminar en l'aprovació en 2007 de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic (hui text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, aprovat per Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre), d'ara en avant, EBEP, que té naturalesa de llei bàsica que necessita d'un desenvolupament legislatiu ulterior.
L'article 6 del text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic preveu, en este sentit, que les Corts Generals i les assemblees legislatives de les comunitats autònomes aprovaran, en l'àmbit de les seues competències, les lleis reguladores de la Funció Pública de l'Administració General de l'Estat i de les comunitats autònomes.
D'altra banda, no existeix en l'actualitat una única llei que regule de manera completa la funció pública de l'Administració General de l'Estat, mantenint la seua vigència –encara que sense caràcter bàsic, sempre que no s'oposen al que s'estableix per l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, fins que es duga a terme el desenvolupament normatiu en l'àmbit de l'Administració General de l'Estat– normes que, en alguns casos, fins i tot estan parcialment derogades o es mantenia temporalment la seua vigència fins al citat desenvolupament normatiu com la Llei 30/1984, de 2 d'agost, de Mesures per a la Reforma de la Funció Pública o la Llei de Funcionaris Civils de l'Estat, aprovada per Decret 315/1964, de 7 de febrer.
L'avantprojecte de Llei de Funció Pública de l'Administració General de l'Estat pretén, per al personal inclòs en el seu àmbit d'aplicació, completar el marc normatiu establit pel text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic per al personal al servei de l'Administració General de l'Estat, desenvolupant i actualitzant el seu model d'organització i gestió de la funció pública.
Donat el complex sistema de vigències que preveu l'EBEP, l'aprovació d'una Llei de Funció Pública de l'Administració General de l'Estat incrementaria la seguretat jurídica, cobriria buits normatius i permetria la implantació d'aquells elements nuclears per a la reforma de la funció pública recollits en l'Estatut Bàsic que, per mancada desenvolupament normatiu, no han pogut ser posats en marxa en l'àmbit de l'Administració General de l'Estat.
Des de l'entrada en vigor de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic s'ha posat de manifest la necessitat de desenvolupar el mateix en l'àmbit de l'Administració General de l'Estat, tal com prescriu el seu article 6.
Tenint present la necessitat d'aquest desenvolupament, a través de les “Instruccions per a l'aplicació de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic en l'àmbit de l'Administració General de l'Estat i els seus Organismes Públics”, aprovades per Resolució de 21 de juny de 2007, de la Secretaria General per a l'Administració Pública (BOE núm. 150, de 23 de juny de 2007), es buscava aconseguir una actuació coordinada i homogènia dels responsables de la gestió dels recursos humans, entre altres aspectes en relació amb els preceptes de la normativa de funció pública que romangueren vigents fins a l'aprovació de la Llei de Funció Pública de l'Administració General de l'Estat.
La aprobación de una Ley de Función Pública de la Administración General del Estado, por otra parte, ha sido una demanda constante tanto de los sindicatos más representativos como de los colectivos de funcionarios públicos.
La futura Llei de la Funció Pública de l'Administració General de l'Estat s'emmarca en l'objectiu de dur a terme una reforma estructural del sistema d'ocupació pública que supose una millora de la qualitat, l'eficàcia i l'eficiència i que garantisca la prestació de serveis públics en una societat oberta, plural i diversa. Esta Llei pretén ser conforme amb una Administració inclusiva, àgil, sostenible, proactiva i innovadora, fomentant un servei públic receptiu i adaptable que siga capaç de solucionar els reptes actuals i futurs i les circumstàncies canviants, que compte amb professionals capaços de servir als interessos generals i de contribuir a satisfer el dret de la ciutadania a una bona administració.
A més, esta serà una Llei de “ordenació” o organització de la Funció Pública, que adaptarà l'EBEP a l'Administració General de l'Estat, establint un equilibri entre els drets reconeguts per esta norma bàsica i les potestats d'autoorganització de l'Administració de l'Estat i implementant els elements nuclears d'eixa norma bàsica, entre els quals cal destacar els següents:
- Regulació de la direcció pública professional.
- Regulació de l'avaluació de l'acompliment.
- Regulació de la carrera horitzontal.
- Redefinició del sistema retributiu.
No existeix una solució alternativa reguladora, atés que existeix un mandat de desenvolupament de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic per a l'Administració de l'Estat que ha de realitzar-se a través de llei de les Corts Generals. La solució alternativa no reguladora seria el manteniment del statu quo, i la pervivència d'un marc normatiu dispers, que inclou normes que, com s'ha assenyalat, es mantenen parcialment vigents en tant es produïsca aquest desenvolupament normatiu.
Esta consulta pública prèvia té com a objecte recaptar l'opinió dels subjectes i de les organitzacions més representatives potencialment afectats per la futura norma sobre:
- Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa.
- La necessitat i oportunitat de la seua aprovació.
- Els objectius de la norma.
- Les possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores.
En compliment de l'anterior i d'acord amb el que es disposa en l'Ordre PRE/1590/2016, de 3 d'octubre, per la qual es publica l'Acord de Consell de Ministres de 30 de setembre de 2016, pel qual es dicten instruccions per a habilitar la participació pública en el procés d'elaboració normativa a través dels portals web dels departaments ministerials, els ciutadans, organitzacions i associacions que així el consideren, podran fer arribar els seus comentaris sobre la futura Llei de Funció Pública de l'Administració General de l'Estat fins al 23 de març de 2020, a través de la següent bústia de correu electrònic: secretaria.consultoria@correo.gob.es.