Consulta pública prèvia a l'elaboració del projecte de Reial decret pel qual es desenvolupa parcialment la llei 19/2013, de 9 de desembre, de Transparència, Accés a la informació Pública i Bon governe
Unitat proponent: Ministeri d'Hisenda i Funció Pública - Direcció General de Governança Pública.
Data de publicació: 01/09/2017
Termini: fins al 15/09/2017
Primer termini per a la presentació d'aportacions:
Data de publicació: 14 de juliol de 2017
Termini: fins al 30 de juliol de 2017
La Llei 19/2013 de 9 de desembre de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern establix el marc jurídic bàsic en matèria de transparència i bon govern.
Tal com es posa de manifest en la seua exposició de motius esta llei té un triple abast:
- incrementar i reforçar la transparència en l'activitat pública –que s'articula a través d'obligacions de publicitat activa per a totes les Administracions i entitats públiques–,
- reconéixer i garantir l'accés a la informació –regulat com un dret d'ampli àmbit subjectiu i objectiu– i
- establir les obligacions de bon govern que han de complir els responsables públics així com les conseqüències jurídiques derivades del seu incompliment.
La disposició final setena establix que el Govern, en l'àmbit de les seues competències, podrà dictar quantes disposicions siguen necessàries per a l'execució i desenvolupament del que s'estableix en esta Llei. Esta disposició també va preveure que el Consell de Ministres aprovaria, un Reial decret pel qual s'aprove l'Estatut orgànic del Consell de Transparència i Bon Govern.
En desenvolupament d'estes previsions es va aprovar el Reial decret 919/2014, de 31 d'octubre pel qual s'aprova en Estatut del Consell de Transparència i Bon Govern.
Així mateix, a la fi de 2014 es va iniciar la tramitació d'un esborrany de reglament de desenvolupament parcial de la Llei 19/2013 que es va prolongar durant 2015 i es va sotmetre a informe de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades, del Consell de Transparència i Bon Govern i d'associacions i fundacions sense ànim de lucre l'objecte social del qual estava relacionat amb la transparència: Transparència Internacional, Acces Info Europe i Fundació Civio.
No obstant això, com a conseqüència de la celebració d'Eleccions generals l'any 2015 i 2016 i la prolongació durant 2016 del període de Govern en funcions, la tramitació d'este projecte va quedar paralitzada.
L'aprovació d'un reial decret de desenvolupament de la Llei de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern pretén completar el marc jurídic que facilite el compliment del títol I de la llei relatiu a la “Transparència de l'activitat pública”.
Amb l'aprovació del reglament es pretén incrementar la seguretat jurídica, cobrir eventuals buits normatius, requerir procediments i conceptes i assegurar una aplicació uniforme de la llei pels subjectes obligats, sempre a fi de garantir la major transparència possible en l'actuació de l'Administració Pública.
Des de l'entrada en vigor del títol I de la llei 19/2013, al desembre de 2014, s'ha posat de manifest la necessitat de desenvolupar aspectes de la llei per via reglamentària, tant pel que fa a les obligacions de publicitat activa com en relació amb l'exercici del dret d'accés a la informació pública.
L'aprovació d'un reial decret de desenvolupament de la Llei 19/2913 ha sigut, a més, una qüestió àmpliament demandada per la societat civil, havent motivat l'adopció d'un compromís de desenvolupament reglamentari en este sentit, en el Tercer pla de Govern Obert 2017-2019, que Espanya ha aprovat en el marc de l'Aliança per a un Govern Obert al juny de 2017 (compromís 3.5 del Tercer Pla)
La futura norma tindria com a finalitat desenvolupar el títol primer “Transparència de l'activitat pública” de la Llei 19/2013, de 9 de desembre amb els següents objectius:
- Aclarir l'abast de les obligacions previstes en la norma i facilitar el seu compliment sempre en llaures a assegurar la major transparència possible en l'actuació de l'Administració Pública i facilitar l'accés dels interessats a la informació pública de manera eficaç
- Concretar i requerir terminis, tràmits, per a evitar dilacions innecessàries, llacunes o dubtes interpretatius.
- Requerir conceptes jurídics indeterminats amb la finalitat d'assegurar una aplicació restrictiva i sempre justificada i proporcionada de les causes d'inadmissió o límits a l'exercici del dret d'accés tal com propugna la pròpia llei 19/2013.
- Adaptar la regulació a la jurisprudència i als criteris del Consell de Transparència i Bon Govern i de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades, entre altres.
- Assegurar l'aplicació dels principis de bona regulació previstos en l'article 129 de la llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques: necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.
S'han remenat les següents alternatives:
Alternativa 1: Prosseguir amb la tramitació de l'esborrany de reglament iniciada entre 2014 i 2015
Amb independència que es tindran en compte els antecedents i informes ja rebuts en ocasió de la tramitació d'un esborrany anterior, s'ha considerat convenient tramitar la norma comptant amb el major debat possible, realitzant la present consulta prèvia d'acord amb les previsions de l'article 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Pública i sotmetent posteriorment el projecte a tràmit d'informació pública, a través de la web del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública i del Portal de la Transparència.
Així mateix, el temps transcorregut, l'experiència adquirida en l'aplicació de la norma, l'adopció de criteris pel Consell de Transparència i Bon Govern i per l'Agència Espanyola de Protecció de Dades, fan precisa la reelaboració de l'esborrany prèviament confeccionat que, necessàriament, haurà de ser sotmés novament a informe de les diferents instàncies afectades i interessats.
Per esta raó, es considera més adequat iniciar de nou la tramitació del projecte de Reial decret.
Alternativa 2: Esperar a l'eventual modificació de la Llei 19/2013, de 9 de desembre.
Actualmente, se encuentra en tramitación en sede parlamentaria una ley integral de lucha contra la corrupción y protección de los denunciantes.
Esta proposició preveu la modificació de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern.
En este sentit, una possible alternativa seria esperar a la tramitació d'aquesta proposició de llei amb la finalitat d'assegurar que el futur desenvolupament reglamentari s'ajuste plenament a les eventuals novetats introduïdes en la llei.
Sense embrague, el temps transcorregut sense el desenvolupament reglamentari de la llei, fa aconsellable no demorar més temps la tramitació del projecte de reial decret, sense perjudici que la norma reglamentària haurà d'adaptar-se a les novetats legislatives que finalment s'aproven.
Alternativa 3: no procedir al desenvolupament reglamentari
La llei 19/2013, de 9 de desembre s'ha vingut aplicant pels subjectes obligats sense desenvolupament reglamentari, tenint en compte el que es disposa en la mateixa així com els criteris adoptats pel Consell de Transparència i Bon Govern.
No obstant això, raons de seguretat jurídica aconsellen procedir al citat desenvolupament amb la finalitat d'assegurar una aplicació uniforme i eficaç de la llei.
D'altra banda, el desenvolupament reglamentari de la llei, ha sigut àmpliament demandat per la societat civil.
El dia 15 de setembre de 2017 va acabar difinitivamente el termini per a realitzar aportacions.