El Ministeri de Transports i Movilidad Sostenible ha adjudicat per 14,6 milions d'euros (IVA inclòs), a través d'Adif, la redacció dels projectes de construcció i renovació del tram Castejón-Logronyo del Corredor Cantàbric-Mediterrani, al seu pas per La Rioja.
Mediante estos projectes es definiran totes les actuacions necessàries per a adequar l'actual corredor ferroviari, de 70,5 km i via única electrificada en ample convencional, a velocitats màximes de 200-220 km/h enfront dels 140 km/h actuals, la qual cosa permetrà temps de viatge més competitius.
El contracte es divideix en tres lots, que es corresponen amb els subtrams definits en l'Estudi Informatiu aprovat: Rincón de Soto; Alcanadre (on s'ha previst una variant del traçat amb via doble); i Logronyo.
Els projectes contemplaran la renovació integral de la via (amb travesses polivalents que permetran canviar l'ample de la via a estàndard en el futur); el tractament de trinxeres i terraplens; l'adequació dels sistemes de drenatge; actuacions en aquells ponts que el requerisquen; i l'eliminació dels 13 passos a nivell existents en el traçat.
A més, s'habilitaran vies d'apartat de 750 m en les estacions de Calahorra i Arrúbal, per a dotar de major versatilitat a la infraestructura i que resulta especialment beneficiosa per als trànsits de mercaderies.
Pieza clau en el Corredor Cantàbric-Mediterrani
Esta actuació s'emmarca en el protocol subscrit pel Ministeri, Adif i el Govern de La Rioja en 2020 per a millorar les connexions ferroviàries amb esta comunitat autònoma, tant per a viatgers com per a mercaderies.
A més, constituïx una peça clau en la connexió entre el Corredor Atlàntic i el Mediterrani de la Xarxa Transeuropea de Transport (TINGUES-T), mitjançant un corredor d'altes prestacions per a trànsit mixt, de viatgers i mercaderies.
Las millores previstes en la línia Castejón-Logronyo es completen amb la Variant de Rincón de Soto (9,3 km), que ja té l'obra civil i ferroviària (plataforma, via i electrificació) en marxa, amb una inversió aproximada de 65 milions d'euros. Per part seua, el desplegament dels sistemes i equips de senyalització es va adjudicar per 21,3 milions d'euros.
Finançament europeu
La redacció dels projectes bàsics i de construcció del tram Castejón-Logronyo podrà ser cofinançada pel Mecanisme “Connectar Europa” de la Unió Europea (CEF). A més, contribuïx a l'ODS número 9, que fomenta infraestructures fiables, sostenibles i de qualitat, al 7 (sostenibilitat) i el 8 (creixement econòmic i generació d'ocupació).