Sobre la base de l'Acord marc de col·laboració, en educació per a la millora de la seguretat, entre el Ministeri d'Educació i Ciència i el Ministeri d'Interior de 2006, i seguint la Instrucció n° 7/2013 de la Secretaria d'Estat de Seguretat, es va instituir amb caràcter permanent el “Pla Director per a la Convivència i Millora de la Seguretat en els Centres Educatius i els seus Entorns”. En el mateix estan concernits els Ministeris d'Interior; Educació i Formació Professional i Igualtat.
Al juny de 2023, la Secretaria d'Estat d'Interior va aprovar la Instrucció 6/2023, que constituïx des de llavors el marc legal de referència per a l'execució anual del Pla Director.
Els objectius del Pla Director són set:
1. Continuar amb les mesures dirigides a la sensibilització, prevenció i detecció precoç de situacions de risc relacionades amb la seguretat de xiquets, xiquetes i adolescents en els centres educatius i els seus entorns, enfortint la cooperació policial amb les autoritats educatives en les seues actuacions per a millorar la convivència i la seguretat en l'àmbit escolar.
2. Contribuir a millorar el coneixement per part dels xiquets, xiquetes i adolescents sobre els recursos policials per a contribuir a la seua seguretat en qualsevol entorn, així com a la prevenció de la delinqüència i protecció de les víctimes, reforçant la confiança en els Cossos policials.
3. Contribuir a millorar el coneixement dels xiquets, xiquetes i adolescents sobre les diferents formes de violència i factors de risc als quals poden estar exposats i alertar sobre les seues possibles conseqüències, impulsant per a això la celebració d'activitats formatives i informatives i conferències en els centres educatius dirigides a l'alumnat i a la resta de la comunitat educativa i impartides per professionals policials, experts en la matèria.
4. Contribuir a formar als alumnes en el respecte als drets i llibertats fonamentals, i en els valors de dignitat i igualtat entre homes i dones, i en la necessitat d'erradicar les conductes violentes de l'àmbit escolar, buscant el desenvolupament de conductes proactives en el rebuig i denúncia d'estos comportaments violents, informant-los dels recursos de què disposen per a comunicar-los, així com els que la societat posa a la seua disposició per a ajudar-los.
5. Incrementar la vigilància policial en els voltants dels centres educatius per a previndre i combatre el trànsit, consum i tinença de drogues, així com tot tipus de conductes violentes relacionades amb els menors i els joves, millorant la seguretat integral tant en els centres educatius com en els seus entorns.
6. Articular mecanismes i instruments de coordinació permanents en tot el territori nacional, entre els experts policials i les autoritats docents, comunitat educativa en general i en particular, amb el Coordinador o Coordinadora de benestar i protecció.
7. Mantindre la cooperació amb altres administracions públiques competents en la protecció efectiva dels menors d'edat davant les situacions de risc, promovent mecanismes adequats de comunicació i intercanvi d'informació referent al compliment dels objectius i mesures a aplicar pel Ministeri de l'Interior en execució del Pla Director.
L'activitat més important de totes les que es realitzen han de veure amb les activitats formatives i informatives, visites i altres activitats en centres educatius, dirigides als xiquets, xiquetes i adolescents i impartides per membres de les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat.
Les matèries sobre les quals pots versar aquestes activitats són molt variades:
- Assetge escolar i ciberassetjament escolar.
- Grups Violents juvenils, conductes incívicas i vandàliques.
- Tecnologies de la informació i comunicació.
- Consum de drogues i alcohol i altres addiccions.
- Violència sobre la dona, igualtat i no discriminació sexual, violència de gènere, violència de gènere digital o ciberviolencia de gènere.
- Violència filie-parental i maltractament en l'àmbit familiar cap a la infància i adolescència.
- Tracta i explotació d'éssers humans.
- Prevenció de delictes sexuals
- Discurs i delictes d'odi.
- Desaparició de menors sense causa aparent.
- Protecció a la propietat intel·lectual.
- Violència contra la comunitat educativa i els centres educatius.
- Protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
- Seguretat Viària. Introducció a la normativa sobre Regulació del trànsit.
- Protecció del medi ambient i la naturalesa.
La sol·licitud d'estes actuacions, per part dels Centres Educatius de la Comunitat Autònoma d'Andalusia, es durà a terme per correu electrònic, remetent a la Subdelegació de la província corresponent la fitxa d'inscripció de centres docents(Annex I) i la fitxa d'inscripció de les AMPAS (Annex II) en cas de sol·licitud per part d'aquestes.
El termini de sol·licitud serà el comprés entre el mes de setembre i desembre inclusivament, excepte casos excepcionals, en els quals la sol·licitud es podrà sol·licitar al llarg de tot el curs acadèmic.
(En el cas de la província d'Almeria els terminis són: de l'1 de setembre al 30 d'octubre i de l'1 al 31 de gener).
La Delegació del Govern a Andalusia (Àrea d'Alta Inspecció d'Educació) coordina este Pla Director, que és gestionat en cada província per la Subdelegació de Govern corresponent.
Per a més informació sobre el Pla Director, pot consultar-se el següent enllaç:
Annexos: