Fins al pròxim 17 de novembre, els centres educatius de Primària i Secundària de La Rioja podran sol·licitar les xarrades que s'imparteixen dins del Pla Director per a la Convivència Escolar, impulsat pel Ministeri de l'Interior i que té com a objectiu respondre de manera coordinada a les qüestions relacionades amb la seguretat de l'alumnat, així com millorar el seu coneixement sobre els recursos policials per a la prevenció de la delinqüència i protecció de les víctimes.
La delegada del Govern a La Rioja, Beatriz Arraiz Nalda, ha presentat la nova convocatòria del Pla Director, acompanyada pel director de l'Àrea d'Alta Inspecció Educativa, Félix Alonso Ibergallartu.
Arraiz Nalda ha recordat que la Delegació del Govern a La Rioja, mitjançant la coordinació de l'Àrea d'Alta Inspecció Educativa i la col·laboració de la Prefectura Superior de Policia de la Rioja, la X Zona de la Guàrdia Civil i la Unitat de Coordinació contra la Violència sobre la Dona, ha impartit amb un gran èxit al llarg dels últims anys una sèrie de xarrades informatives sobre prevenció en els centres escolars de La Rioja.
De esta manera, i igual que en anteriors edicions, durant el primer semestre del pròxim any s'impartiran xarrades a l'alumnat de Secundària que es focalitzen en quatre àrees temàtiques: riscos d'internet; assetge escolar i delictes d'odi; drogues, alcohol i vandalisme; i violència de gènere, sexual i domèstica.
Així mateix, existeix una cinquena possibilitat temàtica que conjumina continguts dels quatre focus anteriors dirigida al professorat i a les famílies. Respecte a Primària, les xarrades sol s'impartiran al professorat i Ampas que el sol·liciten. Per als alumnes i alumnes d'estos centres educatius de Primària, es preveu que s'acudisca només per a atendre casos especials per problemes puntuals detectats.
Balance del curs 2024-2025
Antes de detallar los datos del Plan de Convivencia Escolar del curso 2024-2025, Arraiz Nalda ha explicado que en el balance se incluye la actividad formativa que se realiza desde la Jefatura de Tráfico en La Rioja, centradas en la concienciación entre los jóvenes de la importancia de la seguridad vial. “Estas sesiones de Tráfico tienen una gran acogida y despiertan la conciencia de muchos jóvenes al ser impartidas por personas que eran como ellos y a los que, como consecuencia de un accidente, les cambió la vida”, ha apuntado.
Per part seua, el director de l'Àrea d'Alta Inspecció Educativa, Félix Alonso Ibergallartu, ha explicat que durant el curs 2024-2025 es van mantindre les xifres elevades de xarrades impartides en els centres educatius de La Rioja, amb un total de 572 xarrades a les quals van acudir 15.871 membres de la comunitat educativa, 657 més que el curs passat.
Per matèries que es van abordar amb l'alumnat, els riscos d'internet van ser les xarrades més demandades (223), seguit per l'assetjament escolar i delictes d'odi (132), drogues, alcohol i vandalisme (78), violència de gènere i domèstica (61) i Seguretat viària (57). Altres 21 xarrades van tindre com a destinataris a pares i mares i professorat.
A més, en el curs passat, es va continuar amb la col·laboració de FAPA i CONCAPA, celebrant la II Jornada Educativa per a famílies “Riscos d'internet” dirigides a famílies.
Tal y como assenyala Alonso Ibergallartu, el Pla Director per a la convivència i millora de la seguretat en els centres educatius i els seus entorns té com a principal objectiu la coordinació entre la comunitat educativa i les Forces i Cossos de Seguretat per a dotar als més joves del coneixement i les eines necessàries, a fi de previndre o detectar situacions de risc que puguen afectar de la seua seguretat. En definitiva, la formació de la joventut en el respecte als drets i llibertats, i en els valors de dignitat i igualtat.
Ante les dades d'assetjament escolar que han registrat un augment del 2,9% respecte al curs passat impulsat pel ciberbulling i l'ús de la IA, segons l'estudi elaborat per la Fundació ANAR i Mutua Madrileña, ha subratllat que “necessitem com a societat que els centres educatius, com a elements decisoris que intervenen en l'aprenentatge i desenvolupament dels xiquets, xiquetes i adolescents, siguen, sense cap dubte, un espai segur”.
A més, ha afegit hem d'estar vigilants i previndre conductes en la joventut i adolescència de normalització de comportaments violents i vexatoris, com a part del desenvolupament de la seua sexualitat.
Este últim any s'ha produït un increment de la violència sexual entre menors i els casos de violència de gènere comesos per menors, per això, estes xarrades pretenen sensibilitzar i orientar a l'alumnat sobre aquells comportaments que poden derivar en accions delictives o violentes, fomentant els valors de responsabilitat, igualtat, respecte i convivència.
Otro aspecte important a tindre en compte és que estes xarrades serveixen perquè l'alumnat conega i confie en les Forces i Cossos de Seguretat i el servei públic que presten a la comunitat.