El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible ha adjudicat per 2,375 milions d'euros (IVA inclòs) les obres de modernització i millora de l'eficiència energètica en el túnel de Miravete, en l'autovia A-5, en els municipis de Casas de Miravete i Deleitosa, província de Càceres.
Esta actuació s'enquadra dins del Pla d'Eficiència Energètica de la DGC, complint-se un de les fites compromeses amb la Comissió Europea en l'Addenda del Pla de Recuperació per a millorar l'eficiència energètica de les infraestructures de transport. La intervenció es finança a través dels fons europeus NextGenerationEU del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR).
El Túnel de Miravete se situa entre els quilòmetres 217 i 218 de la A-5, i està format per dos tubs unidireccionals. Es tracta d'un túnel interurbà, amb 1.178 m de longitud en el tub 1, sentit Badajoz, i 1.195 metres en el tub 2, sentit Madrid.
L'objecte d'este contracte és dotar al túnel de les instal·lacions i equipaments necessaris per a continuar garantint la seguretat als usuaris del túnel, així com per a reduir el consum d'energia en la seua explotació amb la millora de l'eficiència de les seues instal·lacions.
El projecte contempla el disseny d'una instal·lació d'enllumenat intel·ligent mitjançant l'ús de la tecnologia LED, actuant sobre les següents instal·lacions:
-Enllumenat normal
-Enllumenat de seguretat
-Sistema de gestió d'il·luminat
-Circuits elèctrics d'alimentació d'il·luminat
-Canalització de distribució de circuits d'il·luminat
-Quadres elèctrics de baixa tensió
-Bateria de condensadors
L'objectiu és adequar el sistema d'il·luminació per a dotar a la instal·lació d'una major eficiència energètica. Per a això, s'incorporarà un sistema de control i regulació intel·ligent, la qual cosa fa necessària la substitució de les actuals lluminàries VSAP per equips LED, que permeten la regulació punt a punt.
Així, el sistema de gestió intel·ligent permetrà la regulació de la il·luminació equipe a equip, adaptant la seua intensitat a les necessitats de la circulació en funció tant de la llum provinent de l'exterior com del nivell d'ocupació del túnel.