La Delegació del Govern a Canàries gestiona i posa a la seua disposició el tràmit per a la sol·licitud d'una sèrie d'ajudes previstes en el Reial decret llei 20/2021, de 5 d'octubre, pel qual s'adopten mesures urgents de suport per a la reparació dels danys ocasionats per les erupcions volcàniques i per a la reconstrucció econòmica i social de l'illa de La Palma.
Són susceptibles de rebre estes ajudes els danys personals; els danys materials en habitatges; els danys en establiments industrials, mercantils i de serveis; les despeses ocasionades per a fer front a l'emergència per part de les corporacions locals, i les prestacions personals i de béns de persones físiques o jurídiques.
Únicament podran ser objecte de subvenció els danys, despeses i prestacions que hagen sigut causats de manera directa o indirecta i de manera determinant per l'erupció volcànica iniciada el 19 de setembre de 2021, havent de quedar prou acreditada aquesta relació de causalitat.
Estes ajudes tenen caràcter subsidiari respecte de qualsevol altre sistema de cobertura de danys, públic o privat, nacional o internacional, del qual puguen ser beneficiàries les persones afectades, podent atorgar-se amb caràcter complementari a tals sistemes, sent compatible la seua concurrència amb eixes altres subvencions, indemnitzacions, ajudes ingressos o recursos, fins al límit del valor del mal produït.
Cada ajuda comprén la obligada presentació de la sol·licitud degudament emplenada i la documentació adjunta corresponent a aquesta ajuda, per al que facilitem en esta pàgina tant l'accés als models de sol·licitud presencial com l'enllaç per a la tramitació electrònica.
QUANTIA MÀXIMA DE LES AJUDES EN EL CAS D'HABITATGE HABITUAL I COMUNITAT DE PROPIETARIS EN RÈGIM DE PROPIETAT HORITZONTAL: el Reial decret llei 20/2021 amplia les quanties màximes de les ajudes per a pal·liar danys materials en habitatges habituals i Comunitat de Propietaris en règim de propietat horitzontal respecte al que s'estableix en l'article 17 del Reial decret 307/2005, de 18 de març.
Les quanties màximes d'ajudes en este cas són les següents:
- Per destrucció total de l'habitatge habitual: 60.480 euros.
- Per danys que afecten de l'estructura de l'habitatge habitual: 41.280 euros.
- Per danys que no afecten de l'estructura de l'habitatge habitual: 20.640 euros.
- Per danys en elements comuns d'ús general d'una Comunitat de Propietaris en règim de propietat horitzontal: 36.896 euros.
Com requisit mínim per a poder accedir a les ajudes per habitatge habitual, s'exigeix la titularitat o l'usdefruit de l'habitatge afectat per l'erupció del volcà i que l'habitatge siga la residència habitual.
Així mateix, i tal com assenyala l'article 4.2 c) del RDL/RDL 20/2021, en esta mena d'ajudes no seran aplicable els límits d'ingressos anuals per a tindre dret a la subvenció sobre la base de l'IPREM (Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples) previstos en els apartats 1 a 3 de l'article 16 del RD/RD 307/2005.
TERMINI DE PRESENTACIÓ: L'strong <>termini de presentació de la sol·licitud de les ajudes del RDL/RDL 20/2021 serà de 6 mesos, a comptar des que es vegen afectades els habitatges o els establiments industrials, mercantils o de serveis; des que s'hagen realitzat les despeses per les corporacions locals o les prestacions personals o materials, o des que s'hagen produït els danys personals.
En el cas que tràmits aliens a les persones sol·licitants impediren les aportacions documentals previstes, aquests hauran de presentar la sol·licitud en el citat termini de 6 mesos i acreditar haver instat l'elaboració o expedició dels documents preceptius, estant obligats a aportar-los en el termini de 10 dies des que finalment hagueren sigut obtinguts.
LLOC DE PRESENTACIÓ: La presentació de la sol·licitud d'ajudes previstes en el RDL/RDL 20/2021, de 5 d'octubre, podrà realitzar-se:
- De manera presencial, a través de les vies recollides en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (registres oficials) i addicionalment en l'oficina habilitada en la Plaça Sotomayor, 7 - Pla d'Argual, Els Plans d'Aridane (La Palma), prèvia sol·licitud de cita telefonant al 012.
- Per via telemàtica, a través del registre electrònic de la Direcció General de Protecció Civil i Emergències del Ministeri de l'Interior: https://sede.mir.gob.es/opencms/export/sites/default/es/procedimientos-y-servicios/ayudas-y-subvenciones-por-siniestro-y-catastrofe/index.html
Per a la concessió d'estes ajudes, es verificarà la identitat del sol·licitant així com, en el cas de les ajudes pels danys materials en els habitatges habituals, l'strong <>compliment dels requisits d'usdefruit o propietat de l'habitatge (mitjançant IBI o certificació el Cadastre, entre altres) i de residència en la mateixa, sent suficient amb la presentació per part d'una de les persones titulars.
Es recomana que, per a facilitar la tramitació, la persona sol·licitant siga la mateixa persona que figure com a usufructuària o propietària de l'habitatge, resident en la mateixa i que siga titular del compte bancari on es realitzarà l'ingrés de l'ajuda, no sent necessari incloure la identitat dels convivents familiars que habitaven aquest habitatge.
BESTRETES A COMPTE: les persones que desitgen sol·licitar un anticipio a compte, en els termes en els quals contempla l'article 4-bis del Reial decret llei 20/2021 addicionat pel Reial decret llei 28/2021, de 17 de desembre, han de presentar la declaració responsable que trobaran ací davall degudament emplenada i signada.
En qualsevol cas, la declaració responsable per a la sol·licitud de la bestreta a compte haurà de presentar-se per qualsevol de les vies i en els termes que contempla l'article 16 de la Llei 39/2015 del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (registres oficials).