Consulta pública prèvia sobre l'"Avantprojecte de Llei de Prevenció de Conflictes d'Interessos del personal al servei del sector públic"
Termini: fins al 28/05/2021
Tràmit: Tancat Participació del 28 d'abril al 28 de maig de 2021.
De conformitat amb el que es preveu en l'article 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, en relació amb l'article 26.2 de la Llei 50/1997, de 27 de novembre, del Govern, amb l'objectiu de millorar la participació de la ciutadania en el procediment d'elaboració de normes, se substancia una consulta pública sobre l'avantprojecte de Llei de Prevenció de Conflictes d'Interessos del personal al servei del sector públic.
D'acord amb el que es disposa en l'Acord del Consell de Ministres, de 30 de setembre de 2016, pel qual es dicten instruccions per a habilitar la participació pública en el procés d'elaboració normativa a través dels portals web dels departaments ministerials, publicat per Ordre PRE/1590/2016, de 3 d'octubre, els ciutadans, organitzacions i associacions que així el considerin poden fer arribar les seves opinions sobre els aspectes plantejats en la consulta, durant el termini d'un mes, que per al present cas estarà obert fins al dia 28 de maig de 2021, a través de la següent bústia de correu electrònic: secretaria.oci@correo.gob.es.
En els escrits d'al·legacions que es presentin serà necessari fer constar el següent:
- Nom i cognoms i/o denominació social de la persona física o jurídica que subscrigui les al·legacions, així com la denominació completa de l'organització o associació participant, en el seu cas.
- Dades de contacte, i entre ells, singularment l'adreça de correu electrònic.
- Indicació clara en el camp “assumpte” del correu electrònic que es remeti que l'escrit d'al·legacions es refereix a la consulta pública a aquest Avantprojecte.
Finalment, es fa constar que únicament es prendran en consideració aquells escrits d'al·legacions en els quals la persona remitent estigui identificada.
Amb caràcter general, les contribucions rebudes es consideraran susceptibles de difusió pública. Les parts de la informació remesa que, segons el parer de les persones interessades, hagin de ser tractades amb caràcter confidencial i, en conseqüència, no procedeixi la seva lliure difusió, hauran de ser específicament assenyalades en el propi text de la contribució, no considerant-se a aquest efecte els missatges genèrics de confidencialitat de la informació.
Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'Incompatibilitats del Personal al Servei de les Administracions Públiques, que regula el règim de compatibilitats dels empleats al servei de les Administracions Públiques.
Els anys transcorreguts des de l'entrada en vigor de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, han posat en evidència la necessitat de modificar alguns dels seus preceptes per a adequar-los a les exigències de l'Administració actual, més exigent, així com d'establir un sistema de prevenció i gestió de conflictes d'interessos que no estigui dirigit exclusivament a les limitacions aplicables a l'acompliment d'una segona activitat. D'altra banda, l'aparició de noves formes de prestació d'activitats professionals exigeix una regulació que les contempli de manera específica. Així mateix es pretén donar compliment a les recomanacions del Grup d'Estats contra la Corrupció del Consell d'Europa (GRECO) relatives a la promoció de la integritat pública.
A més del temps transcorregut des de l'entrada en vigor de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, i de les necessitats d'establir nous sistemes de prevenció i gestió de conflictes d'interessos en les Administracions Públiques, s'ha inclòs en l'IV Pla de Govern Obert (Eix d'Integritat) la modificació de l'actual règim d'incompatibilitats, a fi d'establir un nou marc d'actuació més d'acord amb les actuals exigències de la societat.
D'altra banda, la modificació d'aquesta normativa és una demanda que es ve suscitant en diferents sectors de les Administracions Públiques.
- Establir un nou sistema de prevenció de conflictes d'interessos i d'incompatibilitats dels empleats del sector públic.
- Regular l'acompliment de noves formes de prestació d'activitats professionals que no estan contemplades en la normativa vigent.
- Establir una nova regulació de les activitats exceptuades del règim d'incompatibilitats.
- Establir limitacions a l'acompliment d'activitats privades en els supòsits de situacions administratives diferents a les de servei actiu.
- Establir un nou i més rigorós sistema de prevenció de conflictes d'interessos per al personal eventual.
No es contemplen, atès que el règim d'incompatibilitats està regulat en una llei bàsica pel que la seva modificació requereix el mateix tractament.
1. Amb caràcter general.
- Considera que les limitacions establertes en l'actual Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'Incompatibilitats del Personal al Servei de les Administracions Públiques són adequades per a garantir la integritat, imparcialitat i independència dels empleats públics?
- Creu que haurien d'establir-se limitacions addicionals?
2. Incompatibilitat amb segona activitat pública.
- Considera que l'actual règim de limitacions amb activitats públiques és l'adequat?
- Considera que s'hauria de possibilitar, en determinats suposats la compatibilitat amb una segona activitat pública, per a llocs amb inferior nivell de responsabilitat i sempre que no hi hagués minvament de les obligacions de tots dos llocs?
3. Incompatibilitat amb activitat privada.
- Considera que l'actual sistema de limitació d'activitats privades compleix amb el seu objectiu d'evitar activitats privades que col·lideixin amb el lloc públic?
- Creu que s'hauria de substituir la regla actual de l'article 16 de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'Incompatibilitats del Personal al Servei de les Administracions Públiques per una altra?
5. Activitats exceptuades
- Considera que l'actual article 19 contempla totes aquelles activitats que han d'estar exemptes de reconeixement de compatibilitat?
6. Personal eventual.
- Considera que el personal eventual ha d'estar subjecte a les mateixes normes de prevenció de conflictes d'interessos dels alts càrrecs?
- Considera que han de ser objecte de publicitat activa el curriculum vitae, les funcions i les retribucions del personal eventual?
7. Incompatibilitats al cessament
- Considera que han d'establir-se limitacions per a l'exercici d'activitats privades en el supòsit del personal no alt càrrec que passa a situacions d'excedència o jubilació?
8. Finalment, quines altres qüestions considera que s'haurien de contemplar en l'avantprojecte per a reforçar la prevenció de conflictes d'interessos del personal al servei del sector públic?